Inzertszöveg:
Finisben (Borsodi Ervin, Kiss I. György)
Elhangzó szöveg:
Az utóbbi években szép fővárosunk sok pontja egy-egy felbolygatott méhkashoz hasonlított. A legtöbb gondot okozó közlekedési gócok egyike a Kálvin tér volt. Közel négy éve kezdték meg az átépítését, hogy a gyalogos forgalmat a föld alá tereljék és megépítsék a metró új állomását is. Három éve ezt tapasztaltuk a Kálvin téren. (szinkron, Radnóti László kérdezi az utca emberét:) " Végre megoldják a problémát. Nem lehetett rendesen közlekedni. Elég nehéz volt a kocsiknak, a járókelőknek is
Most aztán különösen nehéz! Hát most nagyon nehéz, de ezt ki kell bírni. Mert, hogyha kész lesz ez a metrómegoldás, ahogy legalábbis láttuk az újságba, akkor ragyogó lesz. Gyakran tetszik erre járni? Hát itt lakom a Dohány utcába. Önöknek azér most néhány esztendeig türelemmel kell lenni. Hát, türelemmel, de meg fogja érni, azt hiszem." Türelem, türelem, ez volt a visszatérő mottó. De vajon rászolgáltak-e az illetékesek? Napjainkban erre kerestük a választ. (szinkron, riporter kérdezi a járókelőket:) " Három évvel ezelőtt, mikor elkezdték az építkezést, türelmet kértek. Megérte-e a várakozás? Megérte, megérte. Bízom benne, hogy gyönyörű szép lesz ez az egész környék. Sok kellemetlenséget okozott ez az építkezés? Megmondom őszintén, hogy bámulatos, hogy a gyalogosok számára is és a közlekedés számára is biztosítani tudták a forgalmat." A nagy budapesti ásatások másik csomópontja a Deák tér, ahol a föld alatt három metróvonal találkozik. Legmélyebben a már hat éve működő kelet-nyugati metró, legfelül az úgynevezett Millenniumi Kisföldalatti alagútja fut. A most épülő észak-déli vonal a kettő között húzódik majd. Az építők itt a célegyenesben vannak, a mozgólépcső már működik. A mélyállomáson a befejező szerelő és belső kiképzési munkák folynak. Ha majd elindulnak az első szerelvények, akkor ebben az alagútban futnak. A másik ideiglenes végállomás, arra az elkövetkező néhány évre, amíg a vonal tovább épül, a Nagyvárad tér. Itt is jártunk. Ezen a szakaszon már nem lesz mozgólépcső, a beérkező metró ide a kéreg alatt fut majd be. Felette az aluljáróban már megszokottan hétköznapi a forgalom. A belváros központjában, a Felszabadulás téren fokozott figyelem kísérte a munka előrehaladását, hiszen itt aztán minden kíváncsi pesti járókelő megfordult. [Lelkes Mihály mérnök, Fővárosi Tanács Közlekedési Igazgatósága]: "1976-os esztendő egy nagy periódust zár le a főváros tömeges közúti közlekedésében. Egyszerre, ennyi időben, ennyi létesítménnyel a főváros még nem gazdagodott. Minden létesítményt a város funkciónak fenntartása mellett kellett megvalósítani. Tréfásan szólva, budapestiek azzal segítették a megvalósulást, hogy elviselték az építkezést." A megvalósított terv mindennél többet mond. Az Y aluljáró - ez a név máris közismertté vált - akármelyik világvárosnak diszévé válna. Egyik ága a Károlyi Mihály utcából akadály nélkül vezeti a forgalmat a Petőfi Sándor utcába. Az Y másik ágán a gépjárművek ugyancsak zavartalanul haladnak az Erzsébet híd irányába.
Kivonatos leírás:
Kapcsolódó témák:
-
Szakmai címkék:
-
Kapcsolódó helyek:
-
Személyek:
-
Nyelv:magyar
Kiadó:Budapest Filmstúdió
Azonosító:MFH_1976_49-01