Inzertszöveg:
Jobb világítást az iskolákban (Drahos Kálmán)
Elhangzó szöveg:
A tanulás hazánkban egyre több embernek mindennapi foglalatossága, a közoktatás szerepe társadalmunkban minden korábbinál fontosabb. Ezért van, hogy - tanerőket is számítva - népünk egyötöde, 2 millió ember lép be naponta az iskolák kapuján. A gyerekek csupán a nyolc általános elvégzése során 10-12 ezer órát töltenek az osztálytermekben, és ebből legalább háromezer órát mesterséges világitás mellett. Az elmúlt évtizedekben számos új, korszerű oktatási intézményünk épült. Legtöbbjében a tervezők a környezethez illő, dekoratív világitótesteket helyeztek el. A kellemes hangulatot ezek sikerrel meg is teremtik, hacsak a természetes elhasználódás közben nem szól. Ám enélkül is van baj: a díszes világitás ugyanis - szakértői vélemények szerint - fényszegény. Országosan az iskolai munka kétharmadrészt még régi, felszabadulás előtti épületekben folyik. A lámpák túlnyomó része itt még inkább elavult, a megvilágítási követelményeket megközelítően sem elégíti ki. 1793-ban jelent meg Fogarasi Sámuel pedagógiai tanulmánya a korabeli kollégiumi viszonyokról: Minden gyerek, vagy legalább kettő, egy-egy gyertyát vitt, az asztalra faggyút csepegtetvén, azt reá állította, és 8 óráig gyertyánál folyt a tanulás. A gyertya fényereje a mai fénymérő tanulsága szerint átlagosan 20 Lux, azaz egy közepes mennyezeti égővel azonos. [Debreceni Gábor szinkron]: A Magyar Elektrotechnikai Egyesület tagjai, az ország iskoláinak 5 százalékában felmérték a világítási helyzetet. A felmérés kedvezőtlen helyzetet mutatott, mert a felmért iskolák 93 százalékában alacsonyabb volt a megvilágítási szint, mint a szabványban előírt minimum. A felmérésnél az is kiderült, hogy a felmért 70 százalékában, a rendelkezésre álló energia sokkal korszerűbb világítások létesítését is lehetővé teszi. Egy-egy világítási berendezésnél háromszor-négyszer kevesebb energiával, a szabványnak megfelelő világításokat lehet létrehozni. A rossz világítás következményei: korai Kifáradás, figyelem csökkenés, a tanulók teljesítményének csökkenése, fejfájás, a tanulók látószerveinek túlzott igénybevétele. A lámpatestek kápráztatnak, a fénycsövek rosszul vannak elhelyezve a tantermekben, nincs összehangolva a világítás a természetes világítással. A kedvezőtlen helyzet megszüntetésére, az Egyesült Izzó segítségével, az ország minden megyéjében mintaterem létesült. Ezek a mintatermek a pedagógusoknak és a megye szakembereinek segítséget nyújtanak abban, hogy az iskolák építéséhez, és az iskolák felújításához megfelelő mintául szolgáljanak. A kezdeményezés első tapasztalatairól a pedagógusok mondtak először biztató véleményt. A tudományos tervek szerint világított osztályokban a tanulók frissebbek, fogékonyabbak, eredményeik kedvezőbbek. A Magyar Elektrotechnikai Egyesület felajánlotta a tanácsoknak és az iskoláknak, hogy helyi világitástechnikai állomásai révén segítséget nyújt a tantermek jó hatásfokú világításának kialakításához.
Kivonatos leírás:
Kapcsolódó témák:
-
Szakmai címkék:
-
Kapcsolódó helyek:
-
Személyek:
-
Nyelv:magyar
Kiadó:Budapest Filmstúdió
Azonosító:MFH_1978_21-02