Inzertszöveg:
MÁV (Készítették: Szabó D. Pál, Zalányi Ferenc, Hollósy Tiborné, Bara János, Dudás István)
Elhangzó szöveg:
Százharminckétezer dolgozó, 230 millió utas, 118 millió tonna áru. Nagy számok, nagy problémák. Hogy az ország legnagyobb vállalatáról, a MÁV-ról szóló vitához mi is hozzászólhassunk, részt vettünk egy olyan értekezleten ahol szinte mindenki távol, mégis jelen volt. Minden héten ilyenkor tartják meg, az egész országra kiterjedő, közvetlen telefon összeköttetés segítségével. [Mészáros András üzemeltetési vezérigazgató h. és kollégák az értekezleten]: " Jó reggelt kívánok a vezető elvtársaknak, elvtáraimmal együtt a konferencia megtartására együtt vagyunk. Kérlek benneteket, hogy a szokott sorrendbe jelentkezzetek be. Budapestről Kvark István jelentkezem, igazgató elvtárs vezetésével a munkatársak együtt vannak. Köszönöm. Jó napot kívánok. Debrecenből Kovács Béla jelentkezem, a munkatársakkal együtt vagyunk. Köszönöm. Záhony? Záhonyba dr. Lőrincz Sándor jelentkezem, jelentem a konferencián részt vesz Tibor Zoltán üzemigazgató, a pártbizottság (
) titkára is. Köszönöm szépen! Legelőször az elmúlt hét értékeléséről szeretnék néhány dolgot elmondani. Továbbra sem vagyok elégedett a személyszállító vonatok menetrendszerűségével, különösen a belföldi expresszvonatok menetrendszerűsége volt nagyon rossz, a belföldi expresszvonatok menetrend-szerűségét minden eszközzel javítani kell. Egy irritáló késés fordult elő, 957-es vasárnapi késés, ez a vonat késett 67 percet, egyébként a hétvégi balatoni forgalom zavartalanul bonyolódott. Azér' megkérdezném még egyszer tőled, mer' a reggeli jelentésbe nem láttuk ezt a 957-es-nek ezt a 67 perc késését. Rendkívüli eseményként nem láttam, mer' ez 67 perces volt, hát az már szolgálatképtelenségnek számít. Intézkedni fogok!" A jelentős elvonások és csak alkalmi céltámogatások még érvényben lévő szövevényében nem kis gondokkal küzdenek. [dr. Várszegi Gyula vezérigazgató]: "Arra a kérdésre, hogy sínen van-e a vasút azt lehet mondani, hogy sínen van, de nem a legjobb sínen. MÁV az pontosan olyan, mint a magyar gazdaság. Se nem jobb, se nem rosszabb. Hiszen a gazdaság táplálja és a MÁV a gazdaság egyik hajtóereje is. [az értekezlet résztvevői]: " A pécsi igazgatóság területén a múlt héten 135 vasúti kocsit nem állítottak ki, olasz export, szerfa és papírfa feladásához. A pécsi igazgatóság ezáltal az ötödik havi export fuvardíj bevételének a vasúti kocsira vetített átlagát figyelembe véve mintegy 836 ezer forint bevétel elmaradást okozott ezzel a kocsi ki nem állítással. Továbbra is a határforgalom igen erős, a záhonyi körzetben a kilépést szabályozni kell, Gyékényesen a jugoszláv vasútaktól nap, mint nap táviratot kapunk a határforgalom fokozására, Rajkán a problémát úgy néz ki, hogy most már tartósan nem sikerül megoldani. Konkrét ellenőrzést tartottunk Budapest-Józsefvároson, a konténer terminálon, ahol megállapítottuk, hogy létszámhiány mutatkozik elsősorban gépkocsivezetőknél, 25 fő, és 6 szerelő." Pedig a vállalat bevételei elsősorban a teherszállításból származnak. Ez fedezi a személyszállítás kivédhetetlen ráfizetéseit is. [dr. Várszegi Gyula]: "Ebbe a pillanatba arra van erőnk, hogy néhány évig, amíg a népgazdaságba újabb lendület be nem következik, addig ezt a színvonalat megőrizzük. Ez a legtöbb, amit tehetünk. Műszakilag arra van erőnk, hogy a vasutasok által törzshálózatnak nevezett fő hálózatot némiképpen javítsuk. Ugye ezen bonyolódik a forgalomnak a kétharmad része. Annyi erőnk van, hogy itt még egy pici fejlődést is tudunk felmutatni. Ebbe tartozik a villamosítás, a pályateherbírás emelése, a biztosítóberendezések korszerűsítése, tehát mindaz, ami egy modern vasútnak a tartozéka." [Mészáros András és kollégák az értekezleten]: " Az elmúlt héten ismételten engedély nélküli vágányzárak kerültek szervezésre a debreceni vasútigazgatóság területén. Egyrészt azt szeretném kérni, hogy majd a referátumba múlt hétfőn kiadott vizsgálat eredményéről és a felelősségre vonás mértékéről is tájékoztassatok. Pénteken, Szeged állomáson a VII. és VIII. vágány között egy II. világháborús bombát találtak, amit szombaton eltávolítottak, a tegnapi nap folyamán egy érkező személyvonat kocsijában tűz keletkezett egy föltehetően utas által eldobott cigarettavégtől, amellyet az ablak és a kocsi kerete közé dugott be. Miér' a kocsi talán nemdohányzó volt és amiatt volt? Azt nem néztétek? De dohányzó kocsi volt. Dohányzó kocsi volt? A tüzet észlelték érkezés után a vonat átvételnél és a kocsivizsgáló eloltotta. Nagyobb kár ebből nem keletkezett. Jelenthetem, az elmúlt heti forgalmat különösebb balesetek nélkül bonyolítottuk le, a hétvégén mindössze néhány apróbb esemény nehezítette az üzemvitelt." [Mile Antal mozdonyvezető]: "Nő a sebesség, és ezzel kapcsolatos problémák jelentkeznek. A kívülálló ember talán nem is gondolja, hogy ilyen nagy tömegek esetén milyen veszélyeket jelent a sebesség. A robogó vonat nem tud olyan hamar megállni, a fékút hosszúságát nemcsak a nagy sebesség befolyásolja, hanem ma már nagy tömegűek a vonatok. Egy-egy nemzetközi expresszvonat a 120 km/órás sebesség mellett hat-nyolcszáz tonna tömegű, egy tehervonat 1500-2000 tonna, néha még nagyobb tömeggel közlekedik. Én úgy érzem, aki szereti a gépeket, szereti a technikát, aki a megfelelő képzettséget megszerzi hozzá, az jól érzi magát ebben a munkakörben." [Berdán László jegyvizsgáló]: "Ma az emberekkel bánni nagyon nehéz. Ebbe a világba, a XX. századba rohanó életet folytatunk és az emberek nagy része türelmetlen, sok probléma van utasokkal is, személykocsikba az utasok által végzett rongálás igen sok, kiszedik az izzókat, felhasogatják az üléseket, amik igen drágák, nem lehet velük bírni a vonatokon. Netán tán, esetleg, még hogyha italt fogyasztanak, szeszes italt, ami nagyon sűrűn előfordul, hát bizony volt olyan, hogy hat késpenge között álltam." [dr. Várszegi Gyula]: "Igaz az, hogy az utasok is sok kárt tesznek a vasútba, személykocsikba is, de nem igaz, hogy a személykocsik tisztasága az elsősorba az utasok rendetlenségének a következménye. Van barbár utas és ez belekerül nekünk évente nem kis pénzbe, mer az ilyen kár 20-30 millió forint, amit az utas okoz. Mert mondjuk pl. az ablak nem azér' nem tiszta, mer' az utas rendetlen, azér' nem tiszta, mer' nem mossák rendszeresen, és ha rend van, akkor az utas is rendesebb lesz erre példa a metró, ugye ami tiszta, pedig ugyanazok az utasok mennek, akik a vasúton utaznak. Tehát ezt a mentséget mi belül nem fogadjuk el, de hát mi meg azér' vagyunk, hogy ezt megszüntessük." [Mészáros András]: "Csak arról van szó, hogy megpróbáljuk minden módon a vasutat vonzóvá tenni ahhoz, hogy újabb utasokat szerezzünk. Az a ennek a háttere, ugye, hogy egy bizonyos szolgáltatási szintet mindenképpen nyújtani kell. Tehát egy bizonyos számú vonat mindenképpen megy, hogy ha ezeken a vonatokon többen utaznak, az már tiszta haszon. Még akkor is hogyha féláron utaznak. Ezzel a költségvetés terheit is csökkenteni szándékozunk, meg a MÁV bevételeit is növelni, hát a kettő lényegében itt ugyanaz. Szélesebb rétegeket érintenek, fiatalokat, öregeket, nyaralókat, turistákat, tehát ez a világon mindenhol így van a személy-közlekedésbe, hogy olyan éles a konkurencia, hogy mindig újabb ötletekkel kell ugye bombázni a közönséget, hogy vonzóvá tegyük. De ugyanilyen jellegű dolog az a kampány is, talán észrevehető, amit a pályaudvarok tisztasága, virágosítása és más ilyen komfort-jellegű ügyekben teszünk. Ez nem kedvezmény, de ugyanazt a célt szolgálja, hogy jobban érezzék magukat a vasúton. Akkor is jobban érzi, hogyha egy kicsit olcsóbb, vagy ha figyelmesek vagyunk, vagy hogyha jó környezetet teremtünk. Ezér' igyekszünk kedvébe járni mindenkinek, aki velünk kapcsolatba van." Megtenni mindent az utasok visszaszerzéséért - ez ma a MÁV legfőbb haditerve. Bár Szegeden, még üzembeállítás előtt, súlyosan megrongálták, részben ki is fosztották a komfortkocsikat, ma már helyreállítva három nagyvárosba közlekednek, szolgálják az utasok kényelmét, jelentéktelen pótdíj ellenében. Ezért állítják újra szolgálatba a nyugdíjaskorú műemlékszerelvények egyre több típusát, az úgynevezett nosztalgiavonatokat. Ezért keresnek olyan új és kedves megoldásokat, mint a minden pótdíj nélkül igénybe vehető gyermekjátszó-kocsik. A vasút az egyetlen olyan közlekedési rendszer, amelynek pályáját is magának kell megteremtenie, karbantartania, felújítania. Gondjai súlyosak. E gondok megoldása azonban nem odázható el. A legnagyobb tömegek szállítására, utaztatására alkalmas. Szállítani, utazni pedig szükséges.
Kivonatos leírás:
Kapcsolódó témák:
-
Szakmai címkék:
-
Kapcsolódó helyek:
-
Személyek:
-
Nyelv:magyar
Kiadó:Budapest Filmstúdió
Azonosító:MFH_1987_35-01