Inzertszöveg:
Játékfilmszemle (Munkatársak: Tényi István, Ónodi G. György, Kiss Gabriella, Dudás István, Hollósy Tiborné, Nádasi László, Bara János)
Elhangzó szöveg:
[Illés György]: "Hát, ez nagyon érdekes számomra, hogy a Filmhíradónak a főcíme végül is színes lett. Számomra azér külön érdekes, mer én 1946-ban kerültem a Híradóhoz én azóta is hallatlanul fontos dolognak érzem a Filmhíradó szerepét, mert ha én ma látok egy dokumentumfilmet erről a korról, rendszerint azokat az anyagokat fedezi fel az ember, amiket mi és a társainkkal együtt annak idején csináltunk. Ezeket az anyagokat tulajdonképpen egy idő után, mint történelmet is tudom élvezni, tudom hasznosítani. [UMFI Magyar Filmhíradó 24 (1948.), 2. esemény, narrátor]: "A forró kánikulában jól esik egy pohár hideg tej. Moszkva után Budapest Európa második fővárosa, ahol szabad utcai tejárusítás folyik. Az államosított tejértékesítő központnak ez az újítása életszínvonalunk fejlődésének újabb bizonyítéka." Kosztümök, jelmezek, ruhatervezők, szabóüzem. S mindez csekély töredéke csak annak a háttérbázisnak, ami ahhoz kell, hogy az irodalomból forgatókönyv, abból pedig eleven látvány, film lehessen. A gazdaság kemény szorítása nem hagyta érintetlenül a filmszakmát sem. Az anyagi megszorítások pedig a látvány rovására mehetnek. Még annak is örül s rendező, ha korunk történetében a színész saját ruháját viseli, de a Szerelem első vérig nem ezért volt kasszasiker. Dobray György vállalta a sikerfilm gyanúját, de folytatását is, amelynek sikerét s közönség igazolhatja. Szerelem második vérig. [Illés György]: "Én nagyon nagy jelentőségűnek érzem évente megrendezendő filmszemlénket. Borzasztó fontos az írók, az operatőrök, rendezők szempontjából, hogy egy-egy évnek a terméséről számot adjanak önmaguknak is, a közönségnek is, és tulajdonképpen a következő év teendőit úgy érzem, egy-egy ilyen szemle nagyon, rendkívül fontosan meg tudja alapozni. Az elmúlt évben bizonyos szervezeti változások alakultak ki a filmszakmában. A játékfilm vonatkozásában megalakult négy stúdió, önálló stúdió, akik ezeket a filmeket gyakorlatilag lebonyolítják a forgatókönyvtől egészen a bemutató kópiáig." Operatőr nemzedékek felnevelője a magyar filmszakma nesztora, a Kossuth-díjas Illés György arról is szólt, hogy romló feltételek közepette is meg kell őrizni a moziélmény alapját, a látvány erejét. A maketteknek és a trükköknek már nemcsak a nézőket, de a főkönyvelőket is ámulatba kell ejteniök: ötlet és furfang is teremthet képi világot. A 20. Magyar Játékfilmszemlén jelentkezik Dargay Attila harmadik, egész estés rajzfilmjével. Az erdő kapitánya azt is bizonyítja, hogy a gyermekek nyelvén is lehet a felnőttek gondjairól beszólni. /Filmrészlet/ Szobrászműhely a Filmgyárban. Itt nem kőből és bronzból készülnek az alkotások, hiszen az örökkévalóság helyett elég néhány perces jelenlét a kamera előtt. Ezért helyettesíti a gránitot hungarocell tömb és lemez. [Illés György]: "Az egész világon, ahol a magyar filmek megjelennek a fesztiválokon, rendszerint díjakkal térnek haza." Tüske a köröm alatt - Sára Sándor filmcíme is jelzi, hogy történelmünkben még sajgó emlékek kísértenek./Részletek a filmből/ A félmúlt titkai tárulnak fel a Gulyás testvérek Honját a hazában című dokumentumfilmjében is. /Filmrészlet/. [Illés György]: "Én borzasztó fontosnak találnám azt is, hogy a közönség felé kacsingatva, vagy nem is kacsingatva, hanem egyre jobban szembe nézve a közönséggel szégyen nélkül csináljunk olyan filmeket, amelyek a közönség igényét kielégítik, a közönség ízlésével találkoznak." Sikert ígér Sándor Pál világsztárokat felvonultató Miss Arizónája is, ami annak bizonysága, hogy a múlt nem csak a tények, de a játék, a fikció eszközeivel is megközelíthető. Ezt a kétrészes filmet, akár a szemlén látható többi alkotást, a MPKÉP folyamatosan műsorra tűzi. [Illés György]: "Hozzátenném még azt is, hogy ugyanakkor azt a célt is szolgálná, hogy segít a tájékozódásba a néző számára a mai életünket illetően." A múlt után egy pillantás az élő jelenre. Tartalom vagy csak forma a demokrácia? Kovács András új filmje Valahol Magyarországon játszódik. És hogy mindannyiunkról szó van, jelzi ezt a nagyközönség sikeres bevonása a címválasztásba. /Részletek a filmből/. [Illés György]: "A jelenlegi gazdasági helyzetünk nagyon megszorongatja a költségvetést. Éppen ezért borzasztó furcsa, amit mondok. Az idei szemlén húsz filmből hat dokumentumfilm kerül a nézők elé. Azok a külföldi újságírók, akik itt a Filmszemle során itt vannak minden évben, ezek rendkívül magas szintre értékelik ezeket a dokumentumfilmeket, sőt a tavalyi szemlének az egyik nagydíjátt éppen egy dokumentumfilm kapta." MOVI. Új embléma a vásznon és a képernyőn. A szakma átszervezésével létrejött új stúdiócsoport önálló alkotással jelentkezik. Magyar József vitafilmjének címe: A mi kis ügyeink. /Filmrészlet/ Végül tekintsünk be a Filmgyár fotótárának legbecsesebb kincsei közé. A gyorsan lepergett fél évszázad pillanatképeit, a megállított filmkockák a hajdani mesterek és tanítványaik arcképcsarnokát őrzik az albumok. Azokét, akik már csak alkotásaikkal jelzik a magyar film nehézségekkel és sikerekkel teli útját.
Kivonatos leírás:
Kapcsolódó témák:
-
Szakmai címkék:
-
Kapcsolódó helyek:
-
Személyek:
-
Nyelv:magyar
Kiadó:Budapest Filmstúdió
Azonosító:MFH_1988_05-01