1980. december
Magyar Filmhíradó Sportmagazinja4.
Az autósportok világából 3680 megtekintés, 0 hozzászólás, 1 megosztás
Több filmhír ebből a híradóból:
1

Adatlap

Inzertszöveg: (Munkatársak: Róna Péter, Hollósy Tiborné, Peterdi Pál, Nádasi László, Traub Gyula)
Elhangzó szöveg: Az autó a modern ember második otthona, néha még közlekedik is vele. Persze, ez nem mindig jellemző, és van, amikor ez a szerencsénk. Mert ha szabad az út, elkapja az embert a sebesség mámora és akkor… Korunk pusztító népbetegsége: a közlekedési baleset. A statisztikák szerint valahol a világon minden percben meghal egy ember. Egy rossz mozdulat, egy csikorgás, egy csattanás: ócskavassá válik az elegáns kocsi, kettétörik az emberi élet. Vannak azonban valódi öngyilkosjelöltek is. Feltűnési viszketegség, vagy mi, de nehéz megérteni. Ez a francia fiatalember már-már klinikai eset. Három gépkocsin keresztül akar átugrani, és majdnem sikerül neki. Hogy ez a majdnem mit jelentett? Elárulják a filmkockák. A könnyűbúvárok csak négy perc kemény munkával tudták kimenteni. A vezető túlélte. De a kocsi… Az autóversenyzést nagyon sokan az imént látott esztelen vállalkozáshoz hasonlítják. Cáfolatként nézzünk meg először egy nagyon érdekes és tanulságos versenyfajtát. A Szovjetunióban nagyon divatosak az ilyen jégversenyek. Először is, mert jég is akad bőven, meg aztán kedvelik is ezt a nehéz, érdekes és abszolút képességet kívánó versenyformát. A jégen persze más feltételek uralkodnak. A tempó tiszteletreméltó, de a versenyzők többsége keményen fogja a kitörni akaró lóerők kantárszárát. Hiába, egy jó vezető még a jég hátán is megél. Indul a terepverseny - divatos nyelven szólva - az autocross. Néhány kilométer hosszú dimbes-dombos körpályán, a természet igen csak kevéssé lágy ölén róják gyötrelmes köreiket ezek a kis járművek. Hol tengelyig porban, hol sárban. A jelszó itt is: csináld magad! Minden versenyző maga eszkábálja össze járművét tudása, ízlése és persze pénztárcája szerint. Ezért érthető, ha ezeket a kis fűrészeket úgy hívják bugy, vagyis bogárka. Hát igen, jó, ha az embernek van valami a bogara és akkor semmi sem érheti váratlan hidegzuhanyként. A túraautók Európa-bajnoki futama Brnoban. A nagy gyárak versenyosztályai hétköznapi szériakocsikból alakították ki ezeket a versenyautókat. Szemre ugyanolyanok, mint amilyenekkel ezrével találkozunk a városban, de ezekbe azért belenyúltak konstruktőrök. Erősebb a szívük, tágabb a tüdejük, jó alkalom ez, hogy a szériakocsik forgó alkatrészei, csigolyái, izületei bizonyítsák, hogyan viselik el magyarán a strapát. Persze, mit ér a legokosabb konstrukció, ha "Dr. Fakéz" ül a volán mögött. Ez a versenyforma is a közhelyet idézi: vezetni azért tudni kell! És hogy valóban ki vezet a legjobban, azt eldönti egy másik érdekes versenyforma: harminc teljesen egyforma kocsi, harminc R5 Alpine a Hockenheimringen. A motorok is hajszálnyira azonosak, itt a vezetők döntenek. Idegek, reflexek, agytekervények, mert ugyebár ha jól meg gondoljuk, azért az ember is egészen érdekes kis szerkezet. Az autóversenyzés csúcsa, a profi pilóták mennybemenetele, néha sajnos a szó szoros értelmében is a Grand Prix. A vezetők világbajnoksága: Formula-1. Varázsszó, bűvöletes látvány. Több százezer ember tombol, miközben a lóerők különös teletorkú himnuszt bömbölnek a betonarénában. A versenyzők, e kiválasztott fenegyerekek pedig az életüket teszik kockára. Persze a fizetség sem marad el. Tessék meggondolni: a kocsi könnyebb, mint egy Trabant, és 500 lóerő röpíti. Ez bizony már veszélyes fizikai erőket szabadít fel, amelyekkel együtt elszabadulnak a reklám- és profithajsza démonai is. Hosszú, kegyetlenül, szívbe markolóan hosszú a sportág fekete krónikája: Ronnie Peterson, Patrick Depailler, Tom Pryce, Jochen Rindt, csak a legutóbbi években is hány nagyszerű versenyző, hány fiatal élet száguldott át a halál célvonalán. Emlékeznek, kérem? Láttuk már ezeket a döbbenetes képeket. Néhány éve megtörtént eset ez a híradó filmrészlet. Hiába, nincs nagyobb, keményebb játékmester az életnél, illetve hát, a halálnál. A felborult és lángoló kocsiban David Williamson (Sic!) [Helyesen: Roger Williamson]. Versenyzőtársa - előbb még ellenfele - valami leírhatatlan kétségbeeséssel próbálja meg a lehetetlent: kimenteni társát a lángok közül. A tűzoltókészülék felmondta a szolgálatot, nem sikerült. Vége! - kiáltja a nagy rendező, kikapcsolni! De újra és újra lendül a kockás zászló, újabb világbajnoki győzelmek felé süvöltenek a földi rakéták. Érdemes-e? Mindenesetre az tény, hogy versenyzés nélkül és e mindenre elszánt keménylegények nélkül az autózás ma legalább negyed századdal önmaga mögött járna. A biztonsági öv, a tárcsafék például a versenyautóról került át a hétköznapi kocsibka. S egy-egy nagyszerű versenyző, aki a lóerő poklában lelte halálát talán ezer és ezer mindennapi autós életét mentette meg. Az autósport leginkább emberszabású műfaja a rali. A nagy versenyek távja akár többezer kilométer, olykor 72 órán át éjjel és nappal, betonon vagy földúton, szárazon és vízen. A közutakon ellenőrző állomások fogadják a percnyi pontossággal érkező kocsikat. A gyorsasági szakaszon viszont minden másodperc is hibapont. A sok és hosszú gyorsasági pályán a navigátor diktál a vezetőnek partitúrájuk van az ... Ők a rali karmesterei. És nemcsak zene ez, hanem tánc is. Az Roger Clark parádés szólója a pedálok között: visszakapcsolásnál kétszer nyomja ki a kuplungot, közben gázfröccsöt ad és még fékez is, lassan két láb nem is lesz elég a versenyzéshez. És most gondoljuk magunkat a ralipilóták helyzetébe: 24 órán át maximumot nyújtani, tökéletesen és hibátlanul vezetni nem csekélység. Nos, éppen a hibátlan vezetést tanulhatjuk meg mi, mindennapi autósok, vagy leendő autósok a sportág művészeitől.
Kivonatos leírás:
Kapcsolódó témák: sporthíradó
Szakmai címkék: -
Kapcsolódó helyek: -
Személyek: -
Nyelv:magyar
Kiadó:Budapest Filmstúdió
Azonosító:Sporthirado_1980_04-01

Címkék

-

Hozzászólások

Ehhez a filmhírhez még nem érkezett hozzászólás.
Új hozzászólás (1000/0 karakter)
Ha a filmhírrel kapcsolatban szeretné közzétenni véleményét, kérjük,
regisztráljon, vagy lépjen be az oldalra.

Ez a weboldal sütiket használ

Sütiket használunk a tartalmak személyre szabásához, közösségi funkciók biztosításához, valamint weboldalforgalmunk elemzéséhez. Ezenkívül közösségi média és elemező partnereinkkel megosztjuk az Ön weboldalhasználatra vonatkozó adatait, akik kombinálhatják az adatokat más olyan adatokkal, amelyeket Ön adott meg számukra vagy az Ön által használt más szolgáltatásokból gyűjtöttek. A weboldalon való böngészés folytatásával Ön hozzájárul a sütik használatához. Cookie adatkezelési tájékoztatónkat itt találhatja meg.

Megértettem