Inzertszöveg:
5 millió utas (Róna Péter, Kiss I. György)
Elhangzó szöveg:
Ismerős képek. Budapest közlekedik. Az utasszámlálások adatai szerint nap, mint nap ilyen arányban és irányban áramlanak az utasok Nagy-Budapest területén. Napjainkban, többszöri utazásokat számítva, napi ötmillió utas, a fél ország jön-megy a budapesti tömegközlekedés ezer kilométeres útvonalain. Hogyan lehet segíteni az egyre népesebb főváros közlekedési gondjain? Nemcsak idő, hanem pénz, tömérdek pénz, és némi türelem, megértés szükséges hozzá. A cél: csökkenteni a menetidőt és fokozni az utasok kényelmét. Ez a cél vezette a Fővárosi Tanács szakembereit, amikor kidolgozták az úgynevezett gyorsközlekedési hálózat tervét. A rendszer gerince a metróhálózat, amely átlós irányban a város központján halad keresztül és hozzá csatlakoznak a gyorsvillamosok, gyorsautóbusz vonalak, meg az úgynevezett elővárosi gyorsvasút. A terv első ütemeként már megvalósult a kelet-nyugati metróvonal az Őrs Vezér tértől a Déli pályaudvarig, a belvároson keresztül. Az új földalatti gyorsvasúthoz szervesen kapcsolódik a régi, a millenniumi földalatti vasút, amelynek jelenleg folyik a rekonstrukciója és meghosszabbítása. A kelet-nyugati metróvonalhoz HÉV-vonalak csatlakoznak, s így a peremvárosok lakói órák helyett szinte percek alatt közelíthetik meg a város központját. A távlati tervek szerint az észak-déli metróvonal Újpestet köti össze Pestlőrinccel a belvároson keresztül. Ennek első, a Marx tér és Nagyvárad tér közötti szakaszát 1976-ig fejezik be. Ehhez csatlakozik majd a csepeli gyorsvasút. A későbbiek során épül meg az Újpalotát Budafokkal, és a Kelenföldi pályaudvarral összekötő metróvonal, szintén a belváros érintésével. Ezzel lesz teljes a metróhálózat, amely alapvetően megváltoztatja majd Budapest egész közlekedési rendszerét. A metró kiegészítéseként az elővárosi gyorsvasutak a távoli kerületek, a fővárossal szomszédos községek lakói számára könnyítik meg az utazást. A mainál gyorsabb autóbuszjáratok szállítják majd az utasokat a XVII. kerületbe, Budakeszire, Budaőrsre végállomástól végállomásig megállás nélkül. Gyorsvillamos közlekedik majd Kőbányára, a külső körutakról majd Óbudára és a Moszkva térről a Hűvösvölgybe. Ezek tervek, amelyeknek megvalósítása már csendben, vagy olykor nagyon is zajosan javában folyik. Évi hárommilliárd forintot fordít erre a célra a Fővárosi Tanács.
Kivonatos leírás:
Kapcsolódó témák:
-
Szakmai címkék:
-
Kapcsolódó helyek:
-
Személyek:
-
Nyelv:magyar
Kiadó:Budapest Filmstúdió
Azonosító:MFH_1973_14-01