1975. január
Magyar Filmhíradó3.
Budapesti trolibusztörténet 2235 megtekintés, 0 hozzászólás, 0 megosztás
Több filmhír ebből a híradóból:
123

Adatlap

Inzertszöveg: Csak múltja van? (Szabó D. Pál, Mussa Ibrahim)
Elhangzó szöveg: 1933. Az öreg Óbudán új típusú járművet avatnak: az autóbusz és a villamos sajátos ötvözetét, a trolibuszt. Megcsodálták, megszerették, mégsem fejlődött tovább. Megmaradt amolyan városszéli furcsaságnak. Csak öt évvel a háború után, 1949 decemberében született újjá, szovjet segítséggel. De most már a pesti oldalon, a belső városi forgalomban kellett vizsgáznia. A második bemutatkozás már igazi siker volt. Kilenc éven át mindig avattak új vonalat. Ezek helyettesítették, tehermentesítették a tömegközlekedés egyéb járműveit. A gyors, fordulékony, zajtalan, olcsó jármű a pestiek kedvence lett. 1964-ben a Pongrác úton új tároló és javítóbázis is épült. Minden jel arra, mutatott, hogy fejlődésének semmi sem vethet gátat. De időközben egyre több műszaki probléma jelentkezett. A gyártás már nem felelt meg a kor követelményeinek. Mind nehezebb lett új kocsikat beszerezni, a régiek felújítása pedig nem bizonyult gazdaságosnak. 1968-ban elhatározták a trolibusz visszafejlesztését. Néhány vonalat meg is szüntettek. Az emberi környezet védelme, az időközben bekövetkezett energiaválság azonban új távlatokat nyit a most már olcsóbb elektromos üzemű, füst nélküli járművek előtt. A trolik újra helyet követeltek a modern nagyvárosi közlekedésben. Hosszú vajúdás után végül létrejött az ipari háttér is. Korszerű Ikarus autóbusztest, új, szovjet motorokkal: ez a holnap trolibusza. A légrugós alváz, és egy sor egyéb technikai újítás teszi lehetővé, hogy ezek a járművek útfekvésben, fordulékonyságban messze maguk mögött hagyják elődeiket. Biztonságosabb lett a vezeték és az áramszedő eddig bizony meglehetősen laza kapcsolata is. Legfőbb előnyük az, hogy szakadás, vagy áramkimaradás esetén kis segédmotorjuk és akkumulátoraik segítségével akár 4-5 kilométert is megtehetnek "gyalog”, teljesen függetlenül a felsővezetéktől. Az első kísérleti kocsikat már megcsodálhatták a pestiek. Hamarosan birtokba vehetik. A tervek szerint a 75-ös vonalán az összes kocsikat új típusú csuklósokra cserélik. Aztán, aztán majd meglátjuk! De addig is reméljük, a budapesti trolibusznak nem csak múltja van.
Kivonatos leírás:
Kapcsolódó témák: -
Szakmai címkék: -
Kapcsolódó helyek: -
Személyek: -
Nyelv:magyar
Kiadó:Budapest Filmstúdió
Azonosító:MFH_1975_03-02

Címkék

-

Hozzászólások

Ehhez a filmhírhez még nem érkezett hozzászólás.
Új hozzászólás (1000/0 karakter)
Ha a filmhírrel kapcsolatban szeretné közzétenni véleményét, kérjük,
regisztráljon, vagy lépjen be az oldalra.

Ez a weboldal sütiket használ

Sütiket használunk a tartalmak személyre szabásához, közösségi funkciók biztosításához, valamint weboldalforgalmunk elemzéséhez. Ezenkívül közösségi média és elemező partnereinkkel megosztjuk az Ön weboldalhasználatra vonatkozó adatait, akik kombinálhatják az adatokat más olyan adatokkal, amelyeket Ön adott meg számukra vagy az Ön által használt más szolgáltatásokból gyűjtöttek. A weboldalon való böngészés folytatásával Ön hozzájárul a sütik használatához. Cookie adatkezelési tájékoztatónkat itt találhatja meg.

Megértettem