Inzertszöveg:
Bioritmus (Bánki Szilárd, Szabó László)
Elhangzó szöveg:
Budapest utcáin az elmúlt években ugrásszerűen nőtt a forgalom és ezzel a balesetek száma is. Óriási a felelőssége minden tömegközlekedési eszköz vezetőjének. A BKV járművezetői a múlt éveihez képest az idén két és félszer kevesebb baleset okozói voltak. [dr. Bereczky László pszichológus]: "A baleseti statisztikánk csökkenésének az oka visszavezethető tüzetesebb személyiségvizsgálatokra. A BKV egészségügyi osztályának pszichológiai laboratóriumában különös hangsúlyt kapnak a személyiségvizsgálatok. Köztudott dolog, hogy a közlekedési események mintegy 95%-a a magatartászavarokra vezethetők vissza. Ezek az emberek embert szállítanak és nem téglát vagy sódert. Bár furcsának hangzik, de a buszvezetőknek jelentkezők, akik legalább kétéves gépkocsivezetői gyakorlattal rendelkeznek már, mintegy 65-70%-os a kihullottaknak vagy a nem alkalmasoknak, a jelentkezőknek a száma." [dr. Galambos László, a BKV vezető főorvosa]: "Kísérletképpen a járművezetőknél megállapítottuk az ún. bioritmust. A bioritmus lényege az, hogy a születésnapjától kezdve minden ember érzelmi, értelmi és fizikai állapot szempontjából ritmikus változást mutat. Amikor ez a három képesség nullpontban találkozik, feltételezés szerint csökken a teljesítmény, ezért ezeken a napokon járművezetőinket tehermentesítjük. Az egészségügyi osztályon és a pszichológiai laboratóriumba havonta mintegy 5-600 fő jelentkezik gépjárművezetői alkalmassági vizsgálatra. Körülbelül 250-300 fő, tehát a jelentkezettek fele alkalmatlannak bizonyul, mert a jelentkezettek nagy része vidéki, aki a közlekedésben eddig kerékpárral, vagy legfeljebb kocsisszekérrel találkoztak. Nagyméretű autóbusz vagy troli vezetése, a követelményszint jóval magasabb, mint amit elérhetnek ezek az emberek. Ezek már oktatásra nem is kerülnek." Különösen megnyugtató ez, ha figyelembe vesszük, hogy a BKV köztudomásúan emberhiánnyal küzd. De a gondos kiválasztás mit sem érne, ha nem követné alapos kiképzés. Hosszú elméleti és gyakorlati oktatás előzi meg a pillanatot, amikor a jelölt a vezetőpulthoz állhat. De még ekkor is csak a tanteremben "közlekedik". A tanfolyam utolsó állomása: gyakorló utak oktatói felügyelettel a forgalomban. A BKV e javuló statisztikája azt igazolja, hogy az alapos pszichológiai vizsgálat és kiképzés jól szolgálja a balesetek megelőzését. Csakhogy még a legjobb járművezetőt is állandóan fenyegeti a közérzetét, idegeit károsító sokféle külső hatás.
Kivonatos leírás:
Kapcsolódó témák:
-
Szakmai címkék:
-
Kapcsolódó helyek:
-
Személyek:
-
Nyelv:magyar
Kiadó:Budapest Filmstúdió
Azonosító:MFH_1976_47-01