1977. augusztus
Magyar Filmhíradó31.
Gumiabroncsok újrahasznosítása 1266 megtekintés, 0 hozzászólás, 0 megosztás
Több filmhír ebből a híradóból:

Adatlap

Inzertszöveg: Megmenthető milliók (Borsodi Ervin, Mussa Ibrahim)
Elhangzó szöveg: Korunkat sokféle jelzővel emlegetik. Talán nem erőszakolt, ha azt mondjuk, a XX. század a gumi százada is. A motorizáció rohamos fejlődéséről sok szó esik, de vajon futhatna-e az a sok millió teher- és személygépkocsi gumiabroncsok nélkül? A használatban az abroncsok rongálódnak, futófelületük hamar elkopik, a biztonság érdekében a gumit cserélni kell. Mi a sorsa az elhasznált abroncsoknak? Egy megoldás: elgurítani egy útmenti kopár mezőn. A másik: meszet égetni vele. A gumi égésekor kilencezer kalória hőt ad, fűtőanyagnak ideális. Hogy a füstje szennyező, büdös? A szél elfújja! Az egyik nemzetközi vásáron láttunk egy gumiabroncs regenerálására alkalmas berendezést. Nyugatnémet cég mutatta be, hogyan menthető meg az elroncsolódott, elhasznált abroncs értékes anyaga hideg kezeléssel. Tíz éve riportot közöltünk egy autógumik felújítására létesült új váci üzemről. Az üzem azóta megszűnt. Megkérdeztük, miért? [Éder Ferenc a Taurus vezérigazgató-helyettese]: "Hát a váci gyár tulajdonképpen eredetileg kizárólag hulladék-feldolgozásra alakult és ez a koncepció akkoriban az importanyagokkal való nagymértékű takarékoskodás szempontjait, továbbá a nyersanyagszegénység diktálta. Ma úgy látjuk, hogy a váci gyárat sokkal jobban tudjuk felhasználni más gazdaságos és hát valóságos szükségletet fedező termékek előállítására, nem is beszélve arról, hogy Vácon a különféle lehetőségek jelentősen bedugultak, azonkívül ugye az ott lévő berendezések hát tökéletesen elhasználódtak és kiselejtezésre szorultak. A Taurus Vállalat eddig is foglalkozott gumiabroncsok újrafutózásával, körülbelül harminc év óta régi, elavult berendezéseken gyártottunk ilyen abroncsokat, az abroncsok minőségileg nem voltak megfelelőek. Kifogások merültek föl a fogyasztók részéről, nem is beszélve arról, hogy ez soha nem volt a Taurus Vállalatnak egy gazdaságos termelési ága, és hát az új idők követelménye azt diktálja a Taurus részére is, ugyanúgy, mint más vállalat részére is, hogy azokkal a termelő, azoknak a termelési ágaknak a fejlesztésével foglalkozzon, amelyek gazdaságosak, amelyekbe világszínvonalat tud produkálni a vállalat és ezzel a népgazdasági egyensúly javítását szolgálja." [Máthé Tibor mérnök]: "Népgazdasági szempontból hihetetlen értékeke mennek veszendőben avval, hogy óriási tömegű javítható, futózható gumiabroncsot egyszerűen a szemétbe dobunk." A Taurus gyár megszűnt váci üzemének udvarán felgyűlt abroncshalom - a tájékoztatás szerint - ezentúl a "partvédelem céljait szolgálja". Úgy véljük, ez igen drága partvédelem. Jónéhány adat szól arról, hogy nálunk gazdagabb, nyersanyaggal jobban ellátott országokban a kopott abroncsok 50, 60, 70%-át újrafutózzák, felújítják, visszaadják a forgalomnak. Nálunk a MÉH Vállalat, tárolótér hiányában, néhány éve megszüntette a begyűjtését. Hogy az eddig összegyűlt, hatalmas területet elfoglaló gumiabroncstól megszabaduljon, gépeket szerzett be, ezekkel lassanként feldarabolja az anyagot. Ilyen állapotban évente több százezer schillinget fizet érte a világhírű osztrák cég: a Semperit. A zúzalékot új gyártmányai alapanyagához keveri. [Máthé Tibor mérnök]: "Évenként a népgazdaságban több milliárd forintra tehető az a kár, ami a nem javított, nem futózott gumiabroncsok egyszerűen a szemétbe dobásával történik. Ki kell fejleszteni és a legkorszerűbb technológiával kell ellátni a gumiabroncs-javítás, gumiabroncs-futózás, felújításnak a technológiáját." Egy másik helyszín: Eger. [Füle István osztályvezető]: "A Volán Vállalat ugyan árufuvarozó és személyszállító vállalat, nem főtevékenysége a gumijavítás, felismerte annak jelentőségét népgazdasági vonatkozásban is, hogy a gumiabroncsok élettartalmának megnövelése csak úgy lehet, ha a lekopott futófelületeket újrafutózzuk, felrakjuk." A Taurus gyár Nyíregyházán megszűnt részlegének gépei itt remekül beválnak. Emellett a nyugati cégek ajánlataiból kiválasztották és működtetik a legmegfelelőbb vulkanizáló automatát. [Füle István]: "Ezen gépekkel jelen körülmények között évente a vállalatunk nyolcezer darab különböző típusú személygépkocsi, tehergépjármű, autóbusz, akár traktor-gumiabroncsokat is megjavít, illetve újrafutóz. A Zsiguli gépkocsitól a Skoda személygépkocsiig, a Trabantig minden típus futózását végzünk (sic) szolgáltatás jelleggel." A Fővárosi Taxi Vállalatnak sem éppen az újrafutózás a fő profilja, de érdemesnek találta létrehozni ezt az üzemet. Itt két házilag barkácsolt géppel évente kilenc-tizezer abroncsot újítanak fel. A gumik élettartama ezzel megkétszereződik, és ez évi hatmillió deviza forint megtakarítást jelent a vállalatnak. De vajon a gyakorlatban hogyan válik be az ilyen felújított abroncs? [taxisofőr]: "Újrafutózottakkal már több mint tízezer kilométert mentem vele, ilyen esős időbe is ugyanúgy megállja a helyit, mint az új gumi." Ennyit az illetékesek figyelmébe. Csak azt kérjük: intézkedéseiket ne nyújtsák úgy, mint a gumit!
Kivonatos leírás:
Kapcsolódó témák: -
Szakmai címkék: -
Kapcsolódó helyek: -
Személyek: -
Nyelv:magyar
Kiadó:Budapest Filmstúdió
Azonosító:MFH_1977_31-03

Címkék

-

Hozzászólások

Ehhez a filmhírhez még nem érkezett hozzászólás.
Új hozzászólás (1000/0 karakter)
Ha a filmhírrel kapcsolatban szeretné közzétenni véleményét, kérjük,
regisztráljon, vagy lépjen be az oldalra.

Ez a weboldal sütiket használ

Sütiket használunk a tartalmak személyre szabásához, közösségi funkciók biztosításához, valamint weboldalforgalmunk elemzéséhez. Ezenkívül közösségi média és elemező partnereinkkel megosztjuk az Ön weboldalhasználatra vonatkozó adatait, akik kombinálhatják az adatokat más olyan adatokkal, amelyeket Ön adott meg számukra vagy az Ön által használt más szolgáltatásokból gyűjtöttek. A weboldalon való böngészés folytatásával Ön hozzájárul a sütik használatához. Cookie adatkezelési tájékoztatónkat itt találhatja meg.

Megértettem