1981. június
Magyar Filmhíradó24.
A magyar repüléstörténet mérföldkövei 2158 megtekintés, 0 hozzászólás, 2 megosztás
Több filmhír ebből a híradóból:
1

Adatlap

Inzertszöveg: A magyar repülés évfordulói (Készítették: Borsodi Ervin, Szabó László, Bakos Zsuzsa, Hollósy Tiborné, Nádasi László)
Elhangzó szöveg: Azt mondják, mi magyarok szeretünk ünnepelni. Nos, ne tiltakozzunk! Ezennel öt jubíleumot, öt légies randevút ajánlunk. Az első: egy esztendeje, hogy egy ifjú honfitársunk kihajózott a világűrbe. Egy kiállítás ennek állít emléket a Közlekedési Múzeumban. [Farkas Bertalan kutató űrhajós]: "Az az igazság, hogy a repülés szeretete annyira magával tudja ragadni azt, aki megismerkedhet vele, hogy később mindent félretesz, szabadidőt, barátokat, társaságot és feláldoz mindent a repülés oltárán." Régebbi oltárok, idősebb főpapok. De a szertartás sosem egyszerű. A második jubileum: pontosan hetven esztendeje röppent elsőnek magyar pilóta a hígabb elembe. Színhely a rákosi birkalegelő. A bátor ember: Zsélyi Aladár. És itt a harmadik jubíleum, ez százesztendős. A Közlekedési Múzeum őrzi Kármán Tódor helikopterének modelljét. Nem lehetett rossz találmány. Ha egy mai növényvédő ad magára, ilyen forgószárnyú masinával permetez. És íme, a szenzációk szenzációja: az egész országnak torkában dobogott a szíve. 1931. július 15-én, ötven esztendeje Endresz György és Magyar Sándor gépe átrepülte az óceánt. New Yorktól Bicskéig szárnyalt. Különös poén: a Tanácsköztársaság egykori repülőjét az országos lelkesedés hatására Horthyék is kénytelenek voltak királyi pompával fogadni. Amikor Endresz később Rómába repült, lezuhant. [narrátor]: "A Magyar Filmiroda operatőrje egy másik gépen kísérte és Budapest felett fotografálta utoljára: Justice for Hungary." Emlékezzünk tovább a régiekről! Az ígéretes szerkezetek között az első hidroplán mindjárt lökhajtásos volt. Mármint kézzel, lábbal kellett lökdösni a légcsavart, hogy elinduljon, de aztán Pestről, Keszthelyre szállította utasait. Aztán MALERT, az első magyar légitársaság neve, és Mátyásföld lett a világ közepe. A magyar felségjelű Junkersek is útra keltek, minden út Rómába vezet. Szálltak a gépek és repült az idő. [Nemeslaki Zoltán nyugdíjas pilóta]: "1949-ben, mikor a MASZOVLET-hez kerületem, első géptípus, amit repülni kellett, az a PO-2-es volt, evvel postát szállítottunk, rendes postazsákok voltak, általában falu vagy város környé, közelében lévő futballpályákra dobtuk le, ahova odament már a postás és kitett egy ilyen leszállójelet…" Légiposta a hőskorból. A címzésmintákra nem volt igényes, csak gyors volt és legendásan leleményes a kézbesítésben. [Nemeslaki Zoltán]: "A PO-2-es után a Li-2-es, hát ez már egy komolyabb utasszállító repülőgép volt, először tizennégy, majd később huszonegy személyes változatban, főleg belföldet repültük, közel a határ környéki nagyobb városok, Szombathely, Pécs, Szeged, Békéscsaba, meg ezeket a reptereket jártuk." [Zlatár János nyugdíjas navigátor]: "Sok élménybe volt részünk. Sokat repültem Zsiros Bandi bácsival is, akivel egyszer Debrecenből hazafelé jövet Tápióság környékén jártunk, Budapesten 130 km-es szél fújt, porvihar volt, Ferihegy megkérdezte tőlünk, merre járunk? A Bandi bácsi azt felelte: Azt én is szeretném tudni! De biztonságosan hazaértünk. Bár akkor még nem volt radar a Ferihegyi repülőtéren. Óriási lépés volt, amikor az Il-14-esekre kerültünk." Ferihegy és az ötödik jubíleum: negyedszázados a MALÉV. Kis ország kis gépen repült, de ez tökéletesen megfelelt a magyar igényeknek, hiszen itt már ebédelni is lehetett. Az Il-18-as a maga turbólégcsavarjaival már nagyteljesítményű vándormadár. Több utas, nagyobb kényelem, biztonságosabb közlekedés, még gazdagabb menü. És világszám már a légikikötőnk is. Ferihegy fényszőnyeget terít az éjszakai vándor lábai, bocsánat, futóművei elé. Nagy madár, kis madár. 1962-őt írunk. A MALÉV az MHSZ-el karöltve utánpótlást nevel. Az egyik újonc neve, Lánc Tibor, vele még találkozunk, és nemcsak műrepülés közben. [Farkas Bertalan]: "1965-ben ismerkedtem meg a repüléssel, osztálytársam, padtársam, Kopasz Gyuszi révén. Elmentünk orvosi vizsgára, Kecskemétre, sikeres orvosi vizsga után az első nyaramat békéscsabai repülőtáborban töltöttem. Ezeken a típusú, kétkormányos, motoros repülőgépeken repültünk és egy 10-12 órai oktatói repülés után kiengedtek bennünket egyedül. Hát ez csodálatos élmény azok számára, akik szeretik a repülést és megkedvelik, egyedül uralni azt a 160 lóerős repülő szerkezetet. Később a Kilián Repülő Műszaki Főiskolára kerültem, ott már számunkra teljesen új technikával, sugárhajtású repülőgépekkel kellett megismerkedni." Az égi sugarak, a sugárhajtású gépek átírták a polgári légiforgalom fejezetét is. Ezt a gépet Fülöp András vezeti. A TU 134-es ölében királyi módon röppenhettünk át Európa felett. Most egy kettős portré következik. Fülöp András huszonöt éve másfajta masinát irányított. [Fülöp András]: "Akkor én a hadseregbe teljesítettem, mint csatarepülő, szolgálatot, igen sok kárt okozott akkor a jégdugók következtébe kialakult árvíz és ezeket a jégdugókat kellett nekünk bombákkal megsemmisíteni. Közreműködtünk az árvízveszély csökkentésébe." Fülöp András ma a MALÉV főpilótája. Az arckép csak csekély mértékben változott. [Fülöp András]: "Ammellet, hogy a repülési szakágazat vezetését látom el, mint repülőgépkapitány mind a három típussal repülök a MALÉV útvonalain." Újabb gép érkezik Ferihegy betonjára, régi ismerőssel. [Lánc Tibor gép-parancsnok]: "Most éppen Kairóból érkeztem ezzel a repülőgéppel. Ennek a repülőgépnek vagyok a parancsnoka. A sportrepüléstől azóta se szakadtam el, jelenleg is a MALÉV Repülőklub klubtanácsának a tagja vagyok, máris megyek Békéscsabára, ahol a MALÉV növendékei ugyanolyan Trénerrel gyakorolnak, mint ezelőtt tizenkilenc évvel mi gyakoroltunk, ezek lesznek a jövő pilótái." [Fülöp András]: "A repülőgépvezetők kiképzése most már rendkívül magas fokú. Mérnöki alapképzettséggel rendelkeznek…" Navigare neccesse est, hajózni szükséges, mondták az ókori tengerészek. Ma repülni kell és tanulni, még a mérnökpilótáknak is. Vizsga negyedévenként. A szimulátor vészhelyzeteket produkál, úrrá kell lenni felettük. Hogy az utas is érezze: repülni nem csak szükséges, de öröm is. [Kárász Péter osztályvezető]: "A MALÉV most már huszonhét ország negyven városába repül. Ehhez a legkorszerűbb gépeket használja, a TU 154-eseink, amelyek körülbelül százötven utast fogadnak be, pár óra alatt elrepítik utasainkat Budapestről Európa szinte bármelyik pontjára." [Farkas Bertalan]: "Csodálatos érzés az, föntről visszatekintve a bolygónkra, hogy megszűnnek országhatárok, megszűnnek torzsalkodások, és csak egy van, van a világmindenség és azon belül a Föld és a Föld lakói."
Kivonatos leírás:
Kapcsolódó témák: -
Szakmai címkék: -
Kapcsolódó helyek: -
Személyek: -
Nyelv:magyar
Kiadó:Budapest Filmstúdió
Azonosító:MFH_1981_24-01

Címkék

-

Hozzászólások

Ehhez a filmhírhez még nem érkezett hozzászólás.
Új hozzászólás (1000/0 karakter)
Ha a filmhírrel kapcsolatban szeretné közzétenni véleményét, kérjük,
regisztráljon, vagy lépjen be az oldalra.

Ez a weboldal sütiket használ

Sütiket használunk a tartalmak személyre szabásához, közösségi funkciók biztosításához, valamint weboldalforgalmunk elemzéséhez. Ezenkívül közösségi média és elemező partnereinkkel megosztjuk az Ön weboldalhasználatra vonatkozó adatait, akik kombinálhatják az adatokat más olyan adatokkal, amelyeket Ön adott meg számukra vagy az Ön által használt más szolgáltatásokból gyűjtöttek. A weboldalon való böngészés folytatásával Ön hozzájárul a sütik használatához. Cookie adatkezelési tájékoztatónkat itt találhatja meg.

Megértettem