Inzertszöveg:
Menjünk iskolába (a békásmegyeri iskola pedagógiai kísérlete) (Munkatársak: Zombori Katalin, Ormos Tibor, Hollósy Tiborné, Kassai Tamás, Nádasi László)
Elhangzó szöveg:
Nevezték már tíz emelet boldogságnak és gúnyolták panelfennsíknak, kifogásolták egyhangú szürkeségét és dicsérték a tömeges lakásgondok gazdaságos megoldási lehetőségeként. A lakótelepi gondokról sokat lehet és kell is vitatkozni. Mi egy lakótelepi iskola néhány példamutató kezdeményezését tárjuk önök elé. A békásmegyeri negyed, hasonlóan a többihez, egyelőre alvóváros. A szülők munkahelye távol van, korán el kell indulniuk. A gyerekek maradnak, várják a tanítás kezdetét. A Kelta utcai iskolába 2400 gyerek jár. Az anyaiskola 24 tanterme kevésnek bizonyult ekkora létszámhoz, ezért a felső tagozat átköltözött egy innen távol eső épületbe. Nagy lélekszámú lakótelep, nagy létszámú iskola, új és szokatlan környezet. A szociológiai mérések szerint az örömökkel együtt, melyet az új lakás megszerzése okoz, azonnal jelentkeznek a problémák. Gyökértelenség, közöny, alkalmazkodási gondok, anyagi gondok, sok a válás, a veszélyeztetett gyerek. [Tanító néni szinkron]: Kígyóhangot kérek, Nanó! Ssssssz. Krisztina is. Sssssssz. Vonathangot. Ssss. Krisztina. Ssss. Most figyeljetek, melyik hangot mondom és emeld föl a képet. Ss-ss-ss. Jó. Figyelj. Sz-sz-sz. Nem csak itt gond, országos adat, hogy az iskolába kerülő gyerekek többsége kisebb-nagyobb mértékben beszédhibás. A Kelta utcai iskolának saját logopédiai szolgálata van. Ez nem jelent külön terhelést, illeszkedik a tantervhez. Kedves, játékos formák, a résztvevő gyerekek igazi örömére formálódik a szebb, helyesebb beszéd. Remélhetőleg megmarad a felnőttkorra is. [Tanító, gyerekek szinkron]: Mondd meg, mit látsz a képen! Zászlót. De vigyázz, a nyelved ne jöjjön ki. Zászló. Zászló. Mondj egy mondatot vele. A zászló piros meg sárga. Nagyon szép volt. Krisztina, válassz egy képet. Válassz egy képet. Mi ez? Szék. Még egyszer. Szék. Mondj vele egy mondatot. A szék Hangosan. fekete. Még egyszer mondd el. A szék fekete. Nagyon szép volt. Gyerekek, számolni fogunk. Tedd föl a kezed. Egy, kettő, három, négy, öt, hat, hét, nyolc, kilenc, tíz. Most visszafelé. Öt, négy, három. Az iskolában sikerült három korrekciós osztályt is kialakítani. A fokozott egyéni foglalkozás lehetőséget nyújt olyan hátrányok behozására, amelyek például egy hosszabb betegség, vagy más egyéni körülmény miatt keletkeztek. [Tanító, gyerekek szinkron]: Mi jut eszedbe erről, hogy egy, kettő, három, négy? Attila? Egy, kettő, három, négy, te kis cipő hová mégy? A mondókánk, igaz? Mondjuk el együtt. Egy, kettő, három, négy, te kis cipő hová mégy? Kipp, kopp, kopogok, iskolába indulok. Gyerekek, álljatok fel. Százharmincnégy pedagógus munkálkodik az iskola-kombinátban, de így is vannak még betöltetlen állások. Nagy gonddal segítik a pályakezdők beilleszkedését és tapasztalatszerzését. Külön öröm, hogy amikor annyi szó esik a pálya néha túlságos elnőiesedéséről, ennek a korrekciós osztálynak nem egyszerű feladataival fiatal tanító bácsi birkózik a katedrán. [Tanító, gyerekek szinkron]: Tessék kinyitni a matematika-könyvet az 5-ös lapnál. Nézd csak meg az alsó feladatokat, mit látsz ott? Az ablak felőli oldalon és az ajtó felőli oldalon is. Lali? Labda. Labdák vannak. Mit gondolsz, mi lesz a feladat, mit kell a kettő közé tennünk? Gólyacsőrt. Gólyacsőrt. Miért? Az egyiken 7 van. A másik oldalon Három. Nagyon jó. A hagyományos csengetés, a szabályszerű óramenet hiányában a pedagógusra vár annak eldöntése, mikor váltsanak át másirányú foglalkozásra vagy játékra. A játéksarok is ugyanúgy hozzátartozik az osztályteremhez, akár a tábla, a kréta vagy az iskoláskönyvek. Így lépésről lépésre, elmaradás nélkül juthatnak el az átlagos megterhelésig. [Tanító, gyerekek szinkron]: Folytatni fogjuk a számolást. Laci, kopogj hármat a padodon. Egy, kettő, három, né. Három. Nagyon ügyes voltál. Most egy picit nehezebbet csinálunk. Attila, figyelj, annyit kopogj, amennyit tapsoltam (5). Egy, kettő, három, négy, öt. Ügyes voltál. Mennyit kopogtál? Öt. Ötöt. Nagyon ügyes, köszönöm szépen. Ha kellemes az idő, kötetlen mozgás, ugrálás járul hozzá a felfrissüléshez. A korrekciós osztályok kitűnően beváltak. A gyakorlati tapasztalatok megcáfolnak minden félreértést és előítéletet, az átmeneti pályamódosítás után csaknem mindegyik gyermek a többi osztályokban folytathatja tanulmányait. A közös ebéd a saját teremben ugyancsak a közösségformáló együttlétekhez tartozik. Maguk terítenek, maguk hozzák fel az ételt, így jobban esik minden fogás. A nagy ebédlőben naponta két és fél órán át tálalnak. Az eredetileg számítottnál jóval többen, ezerháromszázan étkeznek az iskolában. [Ének tanár néni, gyerekek szinkron, ének]: lá, lá, mi, ré dó dó ti ti lá lá. Még egyszer szöveggel, rajta. Cifra palota, zöld az ablaka. Arra is gondot fordítanak, hogy ne kallódjanak el azok a gyermekek, akik jó érzékkel, tehetséggel rendelkeznek valamely területen. A zenei tagozatos osztályban elsajátítják a szolmizálást, a kottaolvasás alapjait, furulyázni tanulnak és megismerkednek a zeneelmélettel. [Gyerekek szinkron, ének]: Most viszik, most viszik Danikáné lányát. Bíborba, bársonyba, aranykoszorúba. Nem adom a lányomat aranyhintó nélkül, abba pedig hat ló legyen, mind a hatnak aranyfarka legyen. Az ének és zene iránt fogékony gyermekeket nem lenne egyszerű hetenként többször messzi tanfolyamokra irányítani. Amióta a zenei tagozat szerves része az iskolának, mindezek megtalálták helyüket. [Gyerekek szinkron, ének]: Most viszik, most viszik Danikáné lányát. Bíborba, bársonyba, aranykoszorúba. Nem adom a lányomat aranyhintó nélkül.) Ezen a lakótelepen sincs még Művelődési Központ és a mozi is hiányzik, az iskola ezért közművelődési feladatokat is vállal. Suli-mozi és hangverseny, kiállítás és csereberével egybekötött kirakodóvásár egyaránt szerepel a programban. Hobbi, szórakozás, hasznos időtöltés, talán ez is oldja a lakótelepi egyhangúságot. A szürke is színesíthető, még csak újabb, drága beruházás sem szükséges mindig hozzá.
Kivonatos leírás:
Kapcsolódó témák:
-
Szakmai címkék:
-
Kapcsolódó helyek:
-
Személyek:
-
Nyelv:magyar
Kiadó:Budapest Filmstúdió
Azonosító:MFH_1982_47-01