Inzertszöveg:
Graboplast (Munkatársak: Borsodi Ervin, Kiss I. György, Hollósy Tiborné, Bara János, Kassai Tamás)
Elhangzó szöveg:
Az idei év fordulatot hozhat gazdasági életünk alakulásában. Két vidéki nagyüzemnél kerestük a választ: mire számítanak? A győri Graboplastban és a Debrecen melletti Hajdúsági Iparművekben jártunk. Termékeikkel otthonunkban, munkahelyünkön naponta találkozunk mindannyian. A hajdúsági gyárban háztartási gépek készülnek. Öt évvel ezelőtt az itteniek nehéz napokat éltek. Termékeik korszerűtlenné váltak, sok energiát fogyasztó, rosszul működő mosógépek kerültek le a szalagról. A készáru jó része eladhatatlan volt. Szervezéssel, termékváltással két éve sikerült fordulatot elérniük. Ma már gazdaságosan dolgoznak. [Bartha István vezérigazgató, szinkron]: "A múltat esetenként csak abból a szempontból kell vallatóra fogni, hogy a tapasztalatokat a jelen és a jövő számára hasznosítani tudjuk." De miért került ez a gyár korábban a csőd szélére? [Bartha István vezérigazgató, szinkron]: "Hát ennek tulajdonképpen több oka volt. Én egyet említenék ebből meg, hogy a korábbi fejlesztések, azok tulajdonképpen beléptek, de a termelés felfutása nem a tervezetnek megfelelően alakult és így a termelés felfutásból adódó nyereség nem tudta finanszírozni azokat az adósságokat, amit a vállalat fölvett hitelként." Ebből a hitelből épült a valóban korszerű magasraktár is. Kifizetődik, hiszen nélküle, szinte megbénulna az üzem, nem lenne folyamatos a termelőmunka. De az árát meg kellett koplalniuk. [Bartha István vezérigazgató, szinkron]: "A mélypont után elértük azt, hogy több mint 40 %-kal növeltük a termelési értékünket, a jelentős adóságállományukat, amely közel 600 millió Ft volt, döntő többségben visszafizettük, és ez időszak alatt jelentős mértékben növeltük a tőkés exportunkat is." Az itt készülő mosóautomaták jó áron kelnek el a technikailag fejlett országokban is. [Gyüre László műszaki igazgató, szinkron]: "A tervünk az, hogy fejlesszük a hagyományos termékeinket és olyan terméket mondjuk a gyártásba, amelyek a jelenlegi technológiákkal gyárthatók. Ilyen a keltető is." A baromfikeltetőket importáljuk, mezőgazdasági üzemeink tucatjai használják. Ezek a hajdúsági prototípusok víziszárnyasok keltetésére is alkalmasak. [Gyüre László műszaki igazgató, szinkron]: "Ismerjük az automatikát, ismerjük az izolálást, a hőszigetelést, a szabályozást és ennek kapcsán jutottunk hosszas gyártmánykeresési munka alapján oda, hogy keltetőt jártunk. És ez egyben az élelmiszergazdasági piacon egy termék, amely keresett. Ma már rugalmasan kell változtatni a gyártmánystruktúrát, gyártmányszerkezetet ahhoz, hogy egy vállalat dinamikusan tudjon tovább fejlődni." [Bartha István vezérigazgató, szinkron]: "Lényegében minden gyártmányunkat és minden termékünket exportáljuk, mintegy 15 nyugat-európai országba és Közel-Keletre. A legjelentősebb - és ami a nagy értéket képviseli - ez forró víztárolóink exportja Franciaországba. Ma már a francia piaci részesedésünk az össz francia import tekintetében megközelíti a 30 %-ot. Minden harmadik francia bojlert mi szállítjuk Franciaországba. Tény az, hogy ebből a termékünkből a belföldi piacon hiányhelyzet mutatkozik. Annak ellenére, hogy vállalatunk minden évben, mintegy 10 000 darabbal növeli a belföldi piacra szánt darabszámot. Hogy mikor tudjuk teljesmértékben kielégíteni a belföldi igényeket? Ha ezek a most folyamatban lévő fejlesztéseink belépnek a termelésbe, egy-két éven belül a belföldi igényeket korszerű, energiatakarékos, zománcozott tartályú bojlerekkel tudjuk ellátni." Bízhatunk a jövendölésben. A látottak alapján megalapozottnak tűnik. A jövőre 80 éves győri Graboplast megújulásra kész ma is. Ugyanis! [Nagy Sándor kereskedelmi főosztályvezető, szinkron]: "Nem kisebb dologról van szó, mint arról hogy a Chemolimpex leányvállalatot létesített, ami gazdasági és kereskedelmi kapcsolatrendszere felhasználásával nagyobb és kedvezőbb piacokat biztosítson a Győri Graboplast termékeinek. A Chemolimpexszel a kapcsolat nagyon régi, 30 éves. Közös megelégedéssel végezték a külkereskedelmi tevékenységet. Ezt a kapcsolatot továbbfejlesztettük és létrehoztuk a műbőr irodát, most pedig 1985. január 1-től a Grabochem vállalatot. Az alapvető célunk a nagyobb érdekazonosság megteremtése, így az üzletkötő közvetlenül érdekelt lesz abban, hogy jó áron, jó feltételekkel vásároljon import árukat, hogy az elkészült késztermék is piacképesebb legyen, jó árszínvonalon értékesíthető legyen." A műbőr alapanyagát, a PVC-port importálni kell. De nem akármilyen minőségű anyag a megfelelő. Minden beérkező tételt ezen az elektronmikroszkópon ellenőriznek. Az ötezerszeres nagyítás molekulái árulkodnak. Ha hibás a termék, akkor "vissza a feladónak". A silókból a PVC a gyártócsarnokba kerül, ahol egy korszerű vegykonyhában, lyukkártyával vezérlik az adagolást. A felhordott műgyanta a hengersorokon hízik, újabb rétegek kerülnek az alapszövetre. [Fekete Imre főmérnök, szinkron]: "Összetételét tekintve egy receptúránk öt-hat féle vegyszerből áll össze: lágyító PVC-por, színezőanyagok, stabilizátorok. 40 % kb. a tőkés importtartalom és 60 % a hazai és szocialista származású anyag." A homogénné préselt anyagot meghatározott szakaszokon szúrópróbáknak vetik alá, hogy a selejtképződést kiküszöböljék. Íme, a padlókárpit nyolcszázas nagyításban. A műbőr 120 méteres út végén lesz készáru. Évi 46 millió négyzetméter készül itt, csaknem kétszer lehetne vele befedni a Velencei-tavat. Egyharmadát exportálják, de kétharmadát itthon használják fel. [Novák Ágoston gépkezelő, szinkron]: "68 óta dolgozom a vállalatnál, 18 éve. Egyszer voltam Kiváló dolgozó. A vállalatnál szakszervezeti bizalmi vagyok. hat és fél-hétezer Ft-ot meg tudok keresni havonta. Ezeket a padlókat több országba, talán a világ minden részére szállítjuk Svédtől a szocialista országokba. És úgy érzem azt, hogy ha ezt a padlót nem keresnék és nem tudnánk színvonalas árut gyártani, akkor nem lenne munkám. Muszáj első osztályúba, legalább 92-93 %-os áruba kihozni." [Nagy Sándor kereskedelmi főosztályvezető, szinkron]: "A Grabochem 11 millió dollár értékben exportál konvertibilis elszámolású relációkba, ebből a legfontosabbak a nyugat-európai piacok, de nagy volumenben szállítunk az észak-amerikai kontinensre, Ausztráliába, a Közel- és a Távol-Keletre. A Grabochemnek nagyon fontos célja lesz, hogy a megszerzett piacokon újabb termékekkel jelenjen meg és így bővítse az áruválasztékot, illetve hogy újabb piacokat kapcsoljon be az értékesítési láncba, mely által meg tudjuk valósítani a sok lábon állás politikáját." [Molnár Mária iparművész, szinkron]: "Ahhoz hogy a Graboplast megőrizze a világpiacon eddig megszerzett pozícióját, egyre sűrűbben kell új mintákkal és új minőségekkel megjelenünk. A padlókárpit és a tapéta olyan műfaj, ami szintén divat jellegű, bár nem olyan sűrűn változik a divat, mint az öltözködésben. Ezért nagyon fontos, hogy naprakészen, mindig új információkat és tapasztalatokat gyűjtsünk. Sokat járjuk a világot, kiállításokon veszünk részt és ezeknek a tapasztalatait itthon minél hamarább hasznosítjuk." [Nagy Sándor kereskedelmi főosztályvezető, szinkron]: "A Graboplast 3 milliárd értékben használ fel anyagokat, ennek egyharmada tőkés importból származik. Ez a szám kétségtelenül magas, de a feldolgozás során olyan értékes közép- és csúcsminőségű termékek készülnek belőle, melyek bőven igazolják ezt a ráfordítást azáltal, hogy részben a Graboplasttól, mint méteráru exportra kerül, illetve a belföldnek szállított műbőr méteráruból pedig konfekció bőrdíszműipari termékek hagyják el az országot." Persze nemcsak bőrdiszmű alapanyag, hanem akár divatos öltözék is készülhet a Graboplast termékekből. A divattervezők élnek is ezzel. Íme, egy rögtönzött bemutató. [Nagy Sándor kereskedelmi főosztályvezető, szinkron]: "Miután a Graboplast erősen export és importorientált, így különösen a érzékeli azt a feladatot, mely szerint hozzá kell járulnia mindenkinek a saját szerény eszközeivel a népgazdasági fizetési egyensúly javításához. A Grabochem a szellemi tőkét tudja hozzáadni ehhez a vállalkozáshoz és ennek eredményeként 7-8 millió dolláros többlet exportot tudunk letenni a népgazdaság konyhájára." A két különböző profilú, az ipari és kereskedelmi vállalat társulása akár meg is duplázhatja a külkereskedelmi bevételeiket. Ez mindenképpen kedvező népgazdaságunk számára is.
Kivonatos leírás:
Kapcsolódó témák:
-
Szakmai címkék:
-
Kapcsolódó helyek:
-
Személyek:
-
Nyelv:magyar
Kiadó:Budapest Filmstúdió
Azonosító:MFH_1985_07-01