1985. február
Magyar Filmhíradó7.
A Graboplast és a Grabochem kereskedelmi együttműködése 1385 megtekintés, 0 hozzászólás, 0 megosztás
Több filmhír ebből a híradóból:
1

Adatlap

Inzertszöveg: Graboplast (Munkatársak: Borsodi Ervin, Kiss I. György, Hollósy Tiborné, Bara János, Kassai Tamás)
Elhangzó szöveg: Az idei év fordulatot hozhat gazdasági életünk alakulásában. Két vidéki nagyüzemnél kerestük a választ: mire számítanak? A győri Graboplastban és a Debrecen melletti Hajdúsági Iparművekben jártunk. Termékeikkel otthonunkban, munkahelyünkön naponta találkozunk mindannyian. A hajdúsági gyárban háztartási gépek készülnek. Öt évvel ezelőtt az itteniek nehéz napokat éltek. Termékeik korszerűtlenné váltak, sok energiát fogyasztó, rosszul működő mosógépek kerültek le a szalagról. A készáru jó része eladhatatlan volt. Szervezéssel, termékváltással két éve sikerült fordulatot elérniük. Ma már gazdaságosan dolgoznak. [Bartha István vezérigazgató, szinkron]: "A múltat esetenként csak abból a szempontból kell vallatóra fogni, hogy a tapasztalatokat a jelen és a jövő számára hasznosítani tudjuk." De miért került ez a gyár korábban a csőd szélére? [Bartha István vezérigazgató, szinkron]: "Hát ennek tulajdonképpen több oka volt. Én egyet említenék ebből meg, hogy a korábbi fejlesztések, azok tulajdonképpen beléptek, de a termelés felfutása nem a tervezetnek megfelelően alakult és így a termelés felfutásból adódó nyereség nem tudta finanszírozni azokat az adósságokat, amit a vállalat fölvett hitelként." Ebből a hitelből épült a valóban korszerű magasraktár is. Kifizetődik, hiszen nélküle, szinte megbénulna az üzem, nem lenne folyamatos a termelőmunka. De az árát meg kellett koplalniuk. [Bartha István vezérigazgató, szinkron]: "A mélypont után elértük azt, hogy több mint 40 %-kal növeltük a termelési értékünket, a jelentős adóságállományukat, amely közel 600 millió Ft volt, döntő többségben visszafizettük, és ez időszak alatt jelentős mértékben növeltük a tőkés exportunkat is." Az itt készülő mosóautomaták jó áron kelnek el a technikailag fejlett országokban is. [Gyüre László műszaki igazgató, szinkron]: "A tervünk az, hogy fejlesszük a hagyományos termékeinket és olyan terméket mondjuk a gyártásba, amelyek a jelenlegi technológiákkal gyárthatók. Ilyen a keltető is." A baromfikeltetőket importáljuk, mezőgazdasági üzemeink tucatjai használják. Ezek a hajdúsági prototípusok víziszárnyasok keltetésére is alkalmasak. [Gyüre László műszaki igazgató, szinkron]: "Ismerjük az automatikát, ismerjük az izolálást, a hőszigetelést, a szabályozást és ennek kapcsán jutottunk hosszas gyártmánykeresési munka alapján oda, hogy keltetőt jártunk. És ez egyben az élelmiszergazdasági piacon egy termék, amely keresett. Ma már rugalmasan kell változtatni a gyártmánystruktúrát, gyártmányszerkezetet ahhoz, hogy egy vállalat dinamikusan tudjon tovább fejlődni." [Bartha István vezérigazgató, szinkron]: "Lényegében minden gyártmányunkat és minden termékünket exportáljuk, mintegy 15 nyugat-európai országba és Közel-Keletre. A legjelentősebb - és ami a nagy értéket képviseli - ez forró víztárolóink exportja Franciaországba. Ma már a francia piaci részesedésünk az össz francia import tekintetében megközelíti a 30 %-ot. Minden harmadik francia bojlert mi szállítjuk Franciaországba. Tény az, hogy ebből a termékünkből a belföldi piacon hiányhelyzet mutatkozik. Annak ellenére, hogy vállalatunk minden évben, mintegy 10 000 darabbal növeli a belföldi piacra szánt darabszámot. Hogy mikor tudjuk teljesmértékben kielégíteni a belföldi igényeket? Ha ezek a most folyamatban lévő fejlesztéseink belépnek a termelésbe, egy-két éven belül a belföldi igényeket korszerű, energiatakarékos, zománcozott tartályú bojlerekkel tudjuk ellátni." Bízhatunk a jövendölésben. A látottak alapján megalapozottnak tűnik. A jövőre 80 éves győri Graboplast megújulásra kész ma is. Ugyanis! [Nagy Sándor kereskedelmi főosztályvezető, szinkron]: "Nem kisebb dologról van szó, mint arról hogy a Chemolimpex leányvállalatot létesített, ami gazdasági és kereskedelmi kapcsolatrendszere felhasználásával nagyobb és kedvezőbb piacokat biztosítson a Győri Graboplast termékeinek. A Chemolimpexszel a kapcsolat nagyon régi, 30 éves. Közös megelégedéssel végezték a külkereskedelmi tevékenységet. Ezt a kapcsolatot továbbfejlesztettük és létrehoztuk a műbőr irodát, most pedig 1985. január 1-től a Grabochem vállalatot. Az alapvető célunk a nagyobb érdekazonosság megteremtése, így az üzletkötő közvetlenül érdekelt lesz abban, hogy jó áron, jó feltételekkel vásároljon import árukat, hogy az elkészült késztermék is piacképesebb legyen, jó árszínvonalon értékesíthető legyen." A műbőr alapanyagát, a PVC-port importálni kell. De nem akármilyen minőségű anyag a megfelelő. Minden beérkező tételt ezen az elektronmikroszkópon ellenőriznek. Az ötezerszeres nagyítás molekulái árulkodnak. Ha hibás a termék, akkor "vissza a feladónak". A silókból a PVC a gyártócsarnokba kerül, ahol egy korszerű vegykonyhában, lyukkártyával vezérlik az adagolást. A felhordott műgyanta a hengersorokon hízik, újabb rétegek kerülnek az alapszövetre. [Fekete Imre főmérnök, szinkron]: "Összetételét tekintve egy receptúránk öt-hat féle vegyszerből áll össze: lágyító PVC-por, színezőanyagok, stabilizátorok. 40 % kb. a tőkés importtartalom és 60 % a hazai és szocialista származású anyag." A homogénné préselt anyagot meghatározott szakaszokon szúrópróbáknak vetik alá, hogy a selejtképződést kiküszöböljék. Íme, a padlókárpit nyolcszázas nagyításban. A műbőr 120 méteres út végén lesz készáru. Évi 46 millió négyzetméter készül itt, csaknem kétszer lehetne vele befedni a Velencei-tavat. Egyharmadát exportálják, de kétharmadát itthon használják fel. [Novák Ágoston gépkezelő, szinkron]: "68 óta dolgozom a vállalatnál, 18 éve. Egyszer voltam Kiváló dolgozó. A vállalatnál szakszervezeti bizalmi vagyok. hat és fél-hétezer Ft-ot meg tudok keresni havonta. Ezeket a padlókat több országba, talán a világ minden részére szállítjuk Svédtől a szocialista országokba. És úgy érzem azt, hogy ha ezt a padlót nem keresnék és nem tudnánk színvonalas árut gyártani, akkor nem lenne munkám. Muszáj első osztályúba, legalább 92-93 %-os áruba kihozni." [Nagy Sándor kereskedelmi főosztályvezető, szinkron]: "A Grabochem 11 millió dollár értékben exportál konvertibilis elszámolású relációkba, ebből a legfontosabbak a nyugat-európai piacok, de nagy volumenben szállítunk az észak-amerikai kontinensre, Ausztráliába, a Közel- és a Távol-Keletre. A Grabochemnek nagyon fontos célja lesz, hogy a megszerzett piacokon újabb termékekkel jelenjen meg és így bővítse az áruválasztékot, illetve hogy újabb piacokat kapcsoljon be az értékesítési láncba, mely által meg tudjuk valósítani a sok lábon állás politikáját." [Molnár Mária iparművész, szinkron]: "Ahhoz hogy a Graboplast megőrizze a világpiacon eddig megszerzett pozícióját, egyre sűrűbben kell új mintákkal és új minőségekkel megjelenünk. A padlókárpit és a tapéta olyan műfaj, ami szintén divat jellegű, bár nem olyan sűrűn változik a divat, mint az öltözködésben. Ezért nagyon fontos, hogy naprakészen, mindig új információkat és tapasztalatokat gyűjtsünk. Sokat járjuk a világot, kiállításokon veszünk részt és ezeknek a tapasztalatait itthon minél hamarább hasznosítjuk." [Nagy Sándor kereskedelmi főosztályvezető, szinkron]: "A Graboplast 3 milliárd értékben használ fel anyagokat, ennek egyharmada tőkés importból származik. Ez a szám kétségtelenül magas, de a feldolgozás során olyan értékes közép- és csúcsminőségű termékek készülnek belőle, melyek bőven igazolják ezt a ráfordítást azáltal, hogy részben a Graboplasttól, mint méteráru exportra kerül, illetve a belföldnek szállított műbőr méteráruból pedig konfekció bőrdíszműipari termékek hagyják el az országot." Persze nemcsak bőrdiszmű alapanyag, hanem akár divatos öltözék is készülhet a Graboplast termékekből. A divattervezők élnek is ezzel. Íme, egy rögtönzött bemutató. [Nagy Sándor kereskedelmi főosztályvezető, szinkron]: "Miután a Graboplast erősen export és importorientált, így különösen a érzékeli azt a feladatot, mely szerint hozzá kell járulnia mindenkinek a saját szerény eszközeivel a népgazdasági fizetési egyensúly javításához. A Grabochem a szellemi tőkét tudja hozzáadni ehhez a vállalkozáshoz és ennek eredményeként 7-8 millió dolláros többlet exportot tudunk letenni a népgazdaság konyhájára." A két különböző profilú, az ipari és kereskedelmi vállalat társulása akár meg is duplázhatja a külkereskedelmi bevételeiket. Ez mindenképpen kedvező népgazdaságunk számára is.
Kivonatos leírás:
Kapcsolódó témák: -
Szakmai címkék: -
Kapcsolódó helyek: -
Személyek: -
Nyelv:magyar
Kiadó:Budapest Filmstúdió
Azonosító:MFH_1985_07-01

Címkék

-

Hozzászólások

Ehhez a filmhírhez még nem érkezett hozzászólás.
Új hozzászólás (1000/0 karakter)
Ha a filmhírrel kapcsolatban szeretné közzétenni véleményét, kérjük,
regisztráljon, vagy lépjen be az oldalra.

Ez a weboldal sütiket használ

Sütiket használunk a tartalmak személyre szabásához, közösségi funkciók biztosításához, valamint weboldalforgalmunk elemzéséhez. Ezenkívül közösségi média és elemező partnereinkkel megosztjuk az Ön weboldalhasználatra vonatkozó adatait, akik kombinálhatják az adatokat más olyan adatokkal, amelyeket Ön adott meg számukra vagy az Ön által használt más szolgáltatásokból gyűjtöttek. A weboldalon való böngészés folytatásával Ön hozzájárul a sütik használatához. Cookie adatkezelési tájékoztatónkat itt találhatja meg.

Megértettem