Inzertszöveg:
Budapesti földalatti gyorsvasut [Berek Oszkár, Barcs Sándor]
Elhangzó szöveg:
Fővárosunk szocialista építőmunkában dolgozó tömegeinek szállítására már nem elegendő a föld feletti villamos. A Minisztertanács határozatára már ebben az évben megkezdték ötéves tervünk egyik legjelentősebb beruházásának építését. A Rákóczi út alatt 37 méter mélységben halad a földalatti vasút vonala. Ennek építik egyik szellőzőnyílását. A zsilip alsó részében folyik a földkiemelés. Az előtörő talajvizet sűrített levegő szorítja ki a munkatérből. A földalatti villamos pesti végállomása a hetvenezer főt befogadó új sporttelep mellett lesz. Így segítik elő öteves tervünk másik büszkeségének, a Népstadion közönségének gyors közlekedését. A földalatti gyorsvasút első vonala innen indul a Déli pályaudvarig. A földtömeg megmozgatása nagy feladatokat ró a munkásokra. Ezt a szovjet gépek nagyban megkönnyítik. A Szovjetunió nemcsak gépi berendezéssel segíti munkánkat, hanem hozzánk küldte a világhírű moszkvai metró két tervezőjét és kivitelezőjét, Danyilija és Selajev mérnököket. A szovjet és magyar tervezők és kivitelezők a Közlekedésügyi Minisztériumban megbeszélik az eddigi tapasztalatokat. Széchy Károly Kossuth-díjas főmérnök, az építkezés vezetője ismerteti az építési terveket. A földalatti vasút megépítésével a főváros dolgozóinak régi vágya valósul meg. Népi demokratikus államunk a szovjet tervezők segítségével, és a magyar kivitelezők jó munkájával, a szovjet metróhoz hasonló gyors és kényelmes utazási lehetőséget biztosít ötéves tervünk megvalósításával, szocializmust építő és békéért harcoló népünknek.
Kivonatos leírás:
Utasok szállnak fel a 6-os villamosra, (3650-es számú Ganz TM "Stuka"), villamos a Körúton ajtókban csüngő utasokkal. Megy a villamos, az utasok az ajtóban lógnak. Szabad Népet olvasó emberek, címlapján a földalatti gyorsvasút építésének híre. Táblafelirat: "Földalatti vasút épül az 5 éves tervben. Építi: a Gyorsvasútépítő Nemzeti Vállalat, a Közlekedés- és Postaügyi Minisztérium irányítása mellett". Épül a metró a Rákóczi útnál, munkások mennek be egy szellőzőnyílás bejáratán. Földkiemelő szerkezet, talicskázás. Az épülő Népstadion (panorámakép). Földkitermelés markolós daruval. Szovjet és magyar mérnökök tanácskozása Budapesten Széchy Károly főmérnök vezetésével (iroda, Sztálin-festmény a falon, tervrajzok metróvonalakkal). Képek a moszkvai metró egyik állomásáról (érkező szerelvény, utasforgalom, mozgólépcső).
Kapcsolódó témák:
-
Szakmai címkék:
-
Kapcsolódó helyek:
-
Személyek:
-
Nyelv:magyar
Kiadó:MHDF
Azonosító:mvh-50-40-02