Inzertszöveg:
Mélyhűtéses edzési eljárás [Takács Gábor, Barcs Sándor]
Elhangzó szöveg:
A Ganz Vagongyár edzőműhelyében a gépalkatrészeket és szerszámokat korszerű elektromos kemencében az eddig ismert eljárás szerint izzóra hevítik. Ezután különleges, edzésre alkalmas olajfürdőben hirtelen lehűtik. Az így edzett alkatrészek azonban nem minden esetben voltak megfelelő kemények, hamar elkoptak. A keménység fokozására a kihűlt gépalkatrészeket és a forgácsoló szerszámokat drótkosárban jól szigetelt hűtőládába helyezik. Az új eljárást szovjet tapasztalatok alapján Greiner Sándor vezette be. Tömör szénsavat, más néven szárazjeget a hűtőládában denatúrált (sic!) szesszel kevernek össze, így mínusz 79 fok hideget érnek el. Két óra leforgása alatt az edzett acél szövetszerkezete átalakul és egyenletessé válik. Ezt állapítják mag a mikroszkóp segítségével. A további laboratóriumi vizsgálatok, valamint a minőségellenőrzés során a keménységvizsgáló műszerek kimutatják, hogy a mélyhűtött acél keménysége lényegesen emelkedett és az alkatrészek tartóssabbakká (sic!) váltak. Az újfajta hőkezelési eljárással megmunkált fogaskerekeket hatalmas diesel motorvonatok sebességváltójába szerelik. A tudományos tapasztalatok segítik iparunkat kiváló eredmények elérésére.
Kivonatos leírás:
Ganz Vagongyár, öntőműhely (felirat a falon: "Éljen Sztálin, a világbéke őre!"), munkaképek (fogaskerék hevítése, kiemelése a kemencéből, edzés olajfürdőben, majd alkatrészek mélyhűtése ("mélyhűtő fürdő" és "szárazjég tartály" feliratok speciális ládákon). Greiner Sándor és munkacsoportja végzi az eljárást. Acél szövetszerkezetének megfigyelése mikroszkóp alatt (dolgozó laboránsnő és férfiak). Az edzett gépelemek, fogaskerék-szerkezetek minőségellenőrzése. Egy közlekedő Ganz Hargita motorvonat (Cbmot) szemből, majd oldalról.
Kapcsolódó témák:
-
Szakmai címkék:
-
Kapcsolódó helyek:
-
Személyek:
-
Nyelv:magyar
Kiadó:MHDF
Azonosító:mvh-52-12-04