Inzertszöveg:
Duna-bizottság (Csőke József, Fifilina József)
Elhangzó szöveg:
A Duna a világ egyetlen olyan folyója, amely nyolc országot köt össze. Mint vízi út évezredek óta ismert. Hordozott vízhátán római gályákat, szláv tutajokat, rabszolgák vontatta bárkákat, török janicsárokat szállító vitorlásokat. Az elmúlt századok során oly sokszor okozott nemzetközi viszályt és ki tudja, hány nemzetközi egyezmény szabályozta Európa második legnagyobb folyójának közlekedési rendjét. Nagyon kevesen tudják, hogy a magyar szerkesztésű gőzhajó, a Carolina 1817-ben úszott először a Dunán. A Duna Gőzhajózási Társaság 1830-ban közlekedtetett itt először hajót. A Duna szabályozásának gondolatával 1833-ban foglalkozott először Széchenyi István, akit így ábrázolt, mint dunai hajóst, a korabeli karikatúra. A Vaskapu Társaság részjegye Széchenyi Istvánnak, aki először bocsájtott ki hajózási jegyeket. A Duna szabályozásával megnyílt a nemzetközi kereskedelmi vízi út a folyó hajózható szakaszán. Még száz esztendeje is ilyen típusú gabonaszállítók közlekedtek a Dunán. A múlt század végén vált rendszeressé a személyszállító gőzösök menetrendszerű útja Bécstől a magyar főváros érintésével Herkules-fürdőig. E század elején már a part menti országok kereskedelmi hajói is kikötöttek a pesti partoknál. E fontos vízi úton napjainkban nemzetközi megállapodások biztosítják a zavartalan hajózást. Ennek gazdája a Duna Bizottság. [dr. Fekete György, a Duna Bizottság igazgatója]: "Huszonöt esztendővel ezelőtt írták alá a dunai hajózásra vonatkozó egyezményt. Belgrádban hét Duna-menti állam a dunai országok szuverén jogait és érdekeit szem előtt tartva a szabad dunai hajózás biztosítása érdekében megkötötte a dunai hajózásra vonatkozó egyezményt. Az egyezményhez Ausztria 1960. január 7-én csatlakozott. A dunai hajózás kizárólag a Duna-menti országok között létrejött kölcsönös egyezményen alapszik. Az egyezmény olyan rendszert vezetett be, amely nem tesz megkülönböztetést egyetlen flotta hajójával szemben sem, legyen az valamely part menti vagy más állam tulajdonában. Az elmúlt esztendőben huszonöt különböző állam lobogója alatt hajóztak a Dunán. A Duna Bizottság munkájában 1957 óta részt vesznek a Német Szövetségi Köztársaság közlekedésügyi minisztériumának szakértői is. Az egyezmény alapján a Bizottság kidolgozza a hajózó utak egységes rendszerét a Duna egész hajózható részére. A dunai hajózás alaprendeleteit, beleértve a révkalauzi szolgálat alaprendeleteit is. Egységesíti a folyami, a vám- és az egészségügyi felügyelet szabályait. Összehangolja a dunai hidrometeorológiai szolgálatot, egységes hidrológiai évkönyvet ad ki, valamint rövid- és hosszúlejáratú hidrológiai előrejelzéseket ad a Dunára vonatkozóan. Útmutatókat, navigációs és hajózási szakkönyveket, hajózási térképeket s a hajózáshoz szükséges atlaszokat ad ki. A Duna Bizottság jogi személy, amely ugyanolyan kiváltságokat és mentességeket élvez, mint a diplomáciai képviseletek. A Duna Bizottság huszonöt éves tevékenysége alatt mindenkor azon igyekezett, hogy ez az egyezmény is szolgálja a dunai népek egymás közötti és más népekkel való gazdasági és kulturális kapcsolatainak elmélyítését, ugyanakkor teljes mértékben biztosítsa a hajózás teljes és zavartalan szabadságát." És a Duna Bizottság ajánlására már dolgoznak a Dunát az Atlanti-óceánnal összekötő csatornarendszer építésén, amelyről színes filmet is készítünk.
Kivonatos leírás:
Kapcsolódó témák:
-
Szakmai címkék:
-
Kapcsolódó helyek:
-
Személyek:
-
Nyelv:magyar
Kiadó:Budapest Filmstúdió
Azonosító:MFH_1973_34-02