Inzertszöveg:
A magyar autóbusz III. (Fehéri Tamás)
Elhangzó szöveg:
Az egész világon egyre jobban fejlődik a közúti közlekedés. Nagy tért hódítanak az autóbuszok. Magyarország autóbusz-gyártása előkelő helyet foglal el Európában. Évente több autóbuszt készítünk, mint például Olaszország vagy Franciaország. A magyar autóbusz-termelés mintegy 90%-át exportáljuk. A világ negyven országában közlekednek Ikarus buszok. Legbiztosabb piacunk a Szovjetunió és a Német Demokratikus Köztársaság. Mindkét országban már több, mint tízezer magyar autóbusz közlekedik. S a következő évekre is ők a legnagyobb vásárlók. Az Ikarus a világ nagy cégeivel kooperációban is készít buszokat. Steyer alvázra épített Ikarus karosszéria. Stockholm utcáin megszokott látvány a Volvo-Ikarus autóbusz. A másik svéd gyárral különleges, nagyméretű csomagtérrel készült a Scania-Ikarus autóbusz. A luxus távolsági buszokban a jó szellőztetés mellett hűtőszekrény és toalett is szolgálja az átlagon felüli kényelmet. Az Ikarust ma a világ legjobb buszai közé számítják. Hogyan tudjuk ezt az előkelő helyet a jövőben is megtartani? [Somogyi Gábor, gyártmányfejlesztési igazgató]: "Mivel a 200-as család autóbuszai a mai követelményeknek megfelelnek és modernnek számítanak, a gyártmányfejlesztőknek már ma kell gondolniok arra, hogy az 1980-as évek tájékán milyen új típussal fognak előjönni. Olyan követelményeket is ki kell elégíteni, mint például a balesetbiztonságra való törekvés, a környezetvédelem és egy sor egyéb olyan feltétel, amelyek a jármű kényelmét s további utasbiztonságát fokozzák." Az egyik feladat tehát a busz csendesítése. A váz teljes belső felületét szigetelő műanyaggal töltik ki. Jut belőle a sárvédő belső részébe és a lépcsők aljára is. A busz padlózatát több réteg szigetelőlappal fedik be. Így szendvics-szerűen alakítják ki. A kísérleti buszban a padló alatti motort nem ilyen lappal borítják, hanem a fedelet hangszigetelővel is kibélelik. Az így szigetelt busz már a következő évek szigorúbb csend-normáinak is megfelel. A legfőbb dolog az utasok biztonsága. A jövő buszának talán olyan lökhárítója lesz, amelyet különleges folyadékkal töltenek meg, ez ütközés esetén összenyomódik, és lassan kifolyik. Közben az ütközés energiáját lecsökkentve, magát a buszt és utasait is megvédi. A tető szilárdsága is az utasok biztonságát szolgálja. A tetőlemez-hegesztő célgép drága dolog, de a nagy sorozat miatt kifizetődő. A minőség és a tartósság viszont, amit a drága gép eredményez, sokat megér. Vajon mit bír ki a gondosan készített autóbusztető? Az Ikarus gyár kísérletképpen legurított a mélybe egy autóbuszt. Nézzék meg lassított felvételen, hogy mi is történt a kísérleti busszal? Jól látható, hogy a buszon a deformáció alig okozott kárt, így az utastér alig szenvedett sérülést. S ez nem is a jövő, hanem már a jelen. Hiszen a 200-as típuscsalád buszai már ma is ilyen tetővel készülnek. Csendesség, biztonság, megbízhatóság, kényelem. Az Ikarus új buszai ezekkel a jó tulajdonságokkal is rendelkeznek. S az export mellett már mind többet látunk belőlük itthon is.
Kivonatos leírás:
Kapcsolódó témák:
-
Szakmai címkék:
-
Kapcsolódó helyek:
-
Személyek:
-
Nyelv:magyar
Kiadó:Budapest Filmstúdió
Azonosító:MFH_1973_35-02