1978. november
Magyar Filmhíradó45.
Több filmhír ebből a híradóból:
1

Adatlap

Inzertszöveg: Változó Budapest (Készítették: Szabó László, Farkas Kálmán, Láng Tivadar, Solymosi Norbert, Hollósy Tiborné, Mönich László, Takács Gyula)
Elhangzó szöveg: Az év során sok tudósitást közöltünk már tizenkilenc megyénk, számos városunk, községünk életéről. Talán a legkevesebbet Budapestről szóltunk. Pedig van újdonság itt épp elég. De kezdjük egy kis történelemmel. Aki száz éve vetődött a Pest-Budából, Óbudából akkortájt egyesült Budapestre, ilyennek látta a mai belvárost. Az arra hivatottak, a hajdani Szépitményi Bizottság már tervezte a nagyobb Budapestet. Ránk maradt egy mérnöki elképzelés, ami akár meg is valósulhatott volna. Egy valaha volt Dunaág medrét ásták volna újra meg, és ha így történik, a 12-es számot ma talán vízibuszok viselhetnék, amelyek hidacskák sora alatt bujkálhatnának a Jászai Mari tértől a Boráros térig. Ám lagúna helyett a Nagykörút épült meg a főváros akkori peremén, de azon, hogy e változtatással nyertünk-e vagy vesztettünk, most már késő eltűnődni. Ám a kérdés fel sem merülhet abban, aki a mai Népköztársaság útján sétál, vagy utazik végig. Ez Budapest legszebb, reprezentatív sugárutja, fő büszkesége ma is. Szerencsés tervezői produktum, minékünk kedves örökség. Ám mit hagyunk mi az utódokra? [Dr. Pongrácz PáI, Budapest főépítésze szinkron]: „A város építését és rendezését irányító elődeink sok szép tervet készítettek. Ezek túlnyomó részben megvalósultak, és a mai városképet, Budapest szépségét ennek köszönhetjük. A mi feladatunk ennél térben is és időben is lényegesen más, egyrészt jóval nagyobb területre terjed ki, hiszen a korábbi városrendezés a belváros és a Hungária körút által határolt területre korlátozódott, a mai viszont nemcsak a fővárosra, hanem a főváros környékére is feladatokat jelent.” Íme, itt az örökség kellemetlenebb része: a körutak, sugárutak mögött a zsúfolt és rendszertelen városnegyedek, az elavult házak sokasága. Sokukkal nincs mit tenni: sorsuk a robbantótöltet. De a gond ezzel nem múlik el. A halálra ítélt házak kicsi lakásaiban sok a lakó. A szabaddá vált telken felépíthető új, korszerű lakásokkal számszerűleg éppen, hogy csak pótolni lehet a lebontottakat. A nehézségek ellenére, - a 100 évesnél is öregebb házak gyűrűjében - újjá alakulna a Józsefváros középső harmada. Óbudán ennél is jóval előrébb tartunk. Itt már csak azok az öreg házak állnak, amelyek a történelmi hangulat megőrzése jegyében maradtak épségben. Kispesten, a hajdani munkáslakta elővárosban, néhány éve kezdődött a munka. Ez a valamikor csupán nevében város, valójában földszintes falu, napjainkban válik várossá, amikor pedig jogilag már nem az, hanem csak Budapest XIX. kerülete. A zsúfolt budapesti tetők alatt sok tizezren várnak korszerű, saját lakásra, akiket viszonylag rövid idő alatt kell elhelyezni. Ez csak a mai várost körülölelő szabad övezeteken építhető lakótelepekkel oldható meg gazdaságosan. Az elmúlt két évtized alatt már csaknem teljes gyűrű épült így a régi város köré. A főváros lakásgondjainak végleges megoldása azonban még sok éves erőfeszítést kíván. A szabad területeken folyó építkezésnek sok előnye van. Itt jól érvényesülhet az iparszerű házgyári technológia. A négy budapesti házgyár előregyártott elemeivel, az építkezés ma már inkább szerelő munka. Ez a gyors tempó úgy tűnik, kezdetben az építészeket kissé elragadta. Talán ez volt oka az első házgyári telepek egyhangúságának. Az újabb építkezéseken már mutatkozik a törekvés ennek oldására. A telepek térben és magasságban tagoltabbak, és a házak homlokzatai is változatosabbak. Budapestnek - mint a többi régi városnak - mind a mai napig egyetlen városközpontja van. A régi történelmi hangulatú belváros ma is vonzza az idegeneket. Itt van a legkedveltebb üzletnegyed, itt a vendégcsalogató éttermek sora, a külföldiek is itt találják a legtöbb látnivalót. És egyben itt a főváros kulturális központja is. A főváros jövőjének megálmodói ezen is szeretnének változtatni. Körzeti városközpontokat terveznek. Hét olyan merőben új városmagot, amely tehermentesiti a centrumot, és megkönnyíti a külső kerületek lakóinak életét. A körzeti városközpontokba áruházat, piacot, színházat, mozit, szállodát, sok üzletet és szolgáltatóházat, pihenő és szórakozóhelyeket terveznek. E tervek egy része még csak a vázlatokon létezik, de mégsem csupán a jövő század regénye. Az óbudai városközpont áruháza, - a majd mindenkitől ismert Flórián - már működik, és sok-sok ezer vásárlót vonz a környékről is. Hasonlóan népszerű a dél-budai városközpont még korábban megnyílt áruháza, a Skála. Az Örs vezér téri városközpont arculata is kirajzolódik lassan, bontakozik már leendő képe. A körzeti városmagokat úgy tervezik, méretezik, hogy ne csak egy kerületre terjedjen ki hatásuk. A kispesti központ vonzani fogja a kőbányai, lőrinci és erzsébeti lakosokat is. A motorizáció korában a nagyvárosok tömegközlekedése csak úgy lehet gyors és biztonságos, ha egy részét a föld alatt bonyolítják le. A magyar főváros sem kivétel. A pestiek el sem tudnák már képzelni városukat a Metro szerelvényei, mozgólépcsői és állomásai nélkül. Ám a földalatti vasút hálózata folyamatosan fejlődik tovább. Most Újpest és Kispest felé haladnak az építők, majd Újpalotát kötik össze Dél-Budával. Utoljára egy földalatti körvasút készül el. Ezzel válik teljessé a főváros földalatti közlekedése. Az ésszerűség követeli, hogy ahol egyszer a földalatti építése miatt amúgy is felbolygatják az utakat, egyúttal az egyéb városrendezési feladatokat is elvégezzék. Így történik ez a Marx téren is. Mire elkészül itt a Metro állomása, valamint a hozzá kapcsolódó alul és felüljáró, akkorra egy újabb Skála áruházzal gazdagodott térre tekint a szintén újjászülető Nyugati Pályaudvar. Számolni kell azzal is, hogy a Budapestre irányuló, máris sűrű forgalom a későbbiekben még tovább növekszik. Kecskemét irányából ezért épül az M-5-ös autópálya. A Miskolcot Budapesttel összekötő M-3-as autópálya első szakaszát már át is adták a forgalomnak. Némi bosszúság az autósoknak, hogy az autósztráda torkolatát Budapest szélén még egy-két évig házak állják el. A főváros felszíni forgalmának jelenlegi bajait orvosolja majd, a tervezett közúti körpályák sokságú hálózata. Ezeket a külföldi felüljárókat csupán az érzékeltetés kedvéért mutatjuk be, de a Budaörsi utat, Hegyaljai utat és az Alkotás utcát összekötő közúti híd, a már nálunk is épülő felüljáró-rendszer egy tagja, amely után rendre épül a többi is. A Sibrik utcai híd, a vasút, a ferihegyi gyorsforgalmi út és külszíni Metro fölött köti össze Kőbányát Kispesttel, míg a másik Erzsébetet Csepellel. A majdani legforgalmasabb körgyűrű kiegészítéseként két új Duna-hidat is fel kell még építeni, egyet a mai Déli Vasúti hídtól kissé északabbra, és egyet valahol a várostól északra. Ezeknek lesz feladatuk a belső városrészeket kikerülő forgalom átvezetése Kelet- és Dél-Magyarországról a Dunántúlra és Nyugat-Európa felé. E hidak felépülése után remélhetőleg megszűnnek jelenlegi hidjainkon a teherautó okozta torlódások. Buda és Pest központja is új összeköttetést kap. Budán - a már előrelátón kiszélesített - Csalogány utcából bújik majd a mélybe az az új közúti alagút, amely a Duna alatt áthaladva a pesti Rudas László utcában jut ismét a felszínre. A 100 év előtti Budapestnek is forgalmas vendégváró és vendéglátó pontja volt a Dunapart. Vendégfogadók, éttermek sorakoztak a vízparton. A várostervezők szeretnék ezt a hálás szerepet visszaadni a Dunapartnak. Csak éppen a múlt századi postakocsis világhoz képest, ma a több mint kétmilliós világváros idegenforgalma szabja meg a lépteket. A makett a jövőt mutatja, de része az Intercontinental Szálló már valóság. Tovább utazva a maketten reménykedve ejtjük ki: talán egyszer a Vigadó is feltámad még. Stílusában az Intercontinentalhoz lesz hasonló a két újabb hatalmas dunaparti szálloda is. [Dr. Pongrácz PáI szinkron]: „Ez a városátalakító, építő, alkotó tevékenység nem csak mennyiségi változást fog majd hozni, hanem a főváros építészetét is gazdagítja. Hisszük, hogy nemcsak a jelen kor igényeinek megfelelő épületek létesülnek, hanem az utánunk következő nemzedék tiszteletét kiváltó, jövő műemlékei is megépülnek.”
Kivonatos leírás:
Kapcsolódó témák: -
Szakmai címkék: -
Kapcsolódó helyek: -
Személyek: -
Nyelv:magyar
Kiadó:Budapest Filmstúdió
Azonosító:MFH_1978_45-01

Címkék

-

Hozzászólások

Ehhez a filmhírhez még nem érkezett hozzászólás.
Új hozzászólás (1000/0 karakter)
Ha a filmhírrel kapcsolatban szeretné közzétenni véleményét, kérjük,
regisztráljon, vagy lépjen be az oldalra.

Ez a weboldal sütiket használ

Sütiket használunk a tartalmak személyre szabásához, közösségi funkciók biztosításához, valamint weboldalforgalmunk elemzéséhez. Ezenkívül közösségi média és elemező partnereinkkel megosztjuk az Ön weboldalhasználatra vonatkozó adatait, akik kombinálhatják az adatokat más olyan adatokkal, amelyeket Ön adott meg számukra vagy az Ön által használt más szolgáltatásokból gyűjtöttek. A weboldalon való böngészés folytatásával Ön hozzájárul a sütik használatához. Cookie adatkezelési tájékoztatónkat itt találhatja meg.

Megértettem