1983. május
Magyar Filmhíradó21.
Két speciális iskola Pécsett és Budapesten 1392 megtekintés, 0 hozzászólás, 1 megosztás
Több filmhír ebből a híradóból:
1

Adatlap

Inzertszöveg: Két iskola (Munkatársak: Csőke József, Illés Lajosné dr., Kassai Tamás, Nádasi László, Hollósy Tiborné, Kéri István, Surányi Z. András)
Elhangzó szöveg: Évente egyetlen ünnepnapon beszélünk a pedagógusokról, ám ők valamennyi hétköznapon az iskoláról, tanítványaikról gondokodnak. Aki tehetséges - hogyan bontakozhat ki gyorsabban, teljesebben? A test kultúrájának, vagy a kulturált embernek jár-e előny a különleges esetekben? Régen vitatott kérdések. A pécsi Testnevelési Általános és Sportiskolában kimunkált új módszer is egyfajta választ jelent. [Fenyvesi Alajos igazgató szinkron]: „Városunkban e tanévtől egy általános iskola és a városi sportiskola integrálásával jött létre ez az intézmény. Városi beiskolázással igyekszünk a versenysportra leginkább alkalmas tanulók kiválasztását és felkészítését, vagyis a tehetség gondozást megvalósítani.” A szakmai kísérlet lényege, hogy a túl korán kezdett speciális képzést több sportágban megszüntessék. Helyébe sok sportág mozgásanyagát eszközként használva általános és sokoldalú felkészítést dolgozzanak ki, amelyre a későbbiek során megfelelően lehet majd alapozni a sportági felkészítést. Ami valamennyi általános iskolában kötelező az itt is elvégzendő feladat; de az egésznapos váltogatott foglalkoztatás során külön ügyelnek arra, hogy a szellemi nevelés se szenvedjen csorbát. Ennek az iskolatípusnak a kialakítására a sajátos pécsi feltételek is késztették az iskola szervezőit. A város sportlétesítményei s a sportcsarnokok, pályák délelőttönként ugyanis majdnem üresek, délutánonként viszont befogadóképességüknél csak az edzeni kívánó sportolók száma nagyobb. A pécsi iskola új foglalkoztatási rendjével alkalmazkodik a helyzethez és az egyesület létesítményei is jobban kihasználhatók. Kettős haszon: mind az iskolai, mind a sportszakmai programok végrehajtása könnyebb így. [Szülő szinkron]: „A kislányom szeptemberben került ebbe az iskolába 5. osztályos tanuló. Speciális osztályba jár, tornázik. Az a véleményem az iskoláról, hogy mind tanulmányait, mind pedig a sporteredményeit ez a speciális iskola elősegíti, hiszen ez megmutatkozik az országos tornaversenyen elért eredményekben is, időbeosztása is jobb, a gyerek sokkal fegyelmezettebb, tanulmányaiban is ez nagyon sokat segít.” [Kislány szinkron]: „…Közép-Európa legnagyobb folyójával, a Dunával… [Tanár, gyerekek szinkron]: „- Eszter meg tudnád-e mondani, hogy a Duna hol ered és hova folyik, hol ered és hova torkollik? - A Fekete-erdőben ered, nyolc ország folyója és utána a Fekete-tengerbe ömlik. - Mit jelent az, hogy Delta torkolat? - Azt jelenti, hogy a Duna 3 ágra bomlik és úgy folyik bele a Fekete-tengerbe. - Jó köszönöm szépen! - A Duna vízgyűjtő területe az Alpok és a Kárpátok területére esik.” [Gyerekek szinkron]: „- Azért szeretek ide járni, mert sportolunk, meg már ide jártam elsőtő kezdve és szeretem, szeretem ezt az iskolát, meg jó az osztályközösségünk is és minden lehetőséget megadnak, hogy jobban tanuljunk és jó sportoljunk. - Nagyon rendesek velünk a tanárbácsik és a tanárnénik és azt szeretnénk, ha minél jobb bizonyítványt vinnénk haza. - Ebben az iskolában több a lehetőség a sportolásra, sokkal egészségesebbek és erősek leszünk, az órákon is jobban odafigyelünk és ha mondjuk tornaóra után van egy másik óránk, egy nehezebb mások óránk, akkor azon felfrissültebben vagyunk és sokkal jobban tudjuk a leckét is.” [Gyerekek olvas szinkron]: „- Szaladós vers: Honnan szaladsz nyulacska? - Mezőről. - Miért szaladsz a mezőről? - Kergetnek. - Kik kergetnek nyulacska? - Vadászok. - Ugyan mivel kergetnek? - Puskával.” [Kovács Csongor igazgató, szinkron]: „A Budapesti Gyengén Látók Általános Iskolája és Nevelőotthona az 1982-83-as tanévben korszerű, új otthont kapott a XIV. kerületi Miskolci úton. Az új épület üzembehelyezésével megnőtt a beiskolázott tanulók létszáma, javultak az oktatás feltételei, bővültek, gazdagodtak a szabadidő tartalmas, változatos eltöltésének lehetőségei. Az iskolában 12 nevelőcsoportban 150 gyengén látó gyermek tanul. Közülük 120 túlnyomórészt vidéki tanuló nevelőotthoni elhelyezést is kap, körülbelül 30 a budapesti bejáró tanulók száma. A gyengén látó gyerekek szemüveggel korrigált látásélessége az ép látás, vagyis a teljes látás egytizede és háromtizede között mozog, ez tehát azt jelenti, hogy látásveszteségük 70-90%-os.” A tanulók rendszeres szemész-szakorvosi ellenőrzésben és szükség szerint - kezelésben részesülnek. Az olvasást itt az emelhető tanulóasztalok segítik; így a könyvekhez túl közel hajló gyermekeknek nem kell görnyedniük. A vonalak vastagabbak, távolságuk nagyobb a más iskolákban használt füzetekénél. A gyengén látó növendékek - kisebb módosításokkal - az általános iskolai tananyagot sajátítják el. Lényeges különbség, hogy az írás és olvasás elsajátításához ebben az iskolában érthetően több idő, intenzívebb gyakorlás szükséges, mint másutt. Az első, második osztályokban ezért magasabb a magyar nyelv- és irodalom óraszáma. A képernyős nagyítóval a kívánt nagyságban lehet az ábrákat szövegeket szemlélni és szemléltetni. Különféle optikai eszközök használata teszi könnyebbé a gyermekek munkáját. Speciális tantárgy a felső tagozatban a gépírás, amelynek célja, hogy az iskolából kikerülve a mindennapi életben adódó munkabeli feladataikat teljes értékűen, a látás megterhelése nélkül végezhessék el. A más általános iskolában tanuló, illetve az óvodákban nevelkedő budapesti gyengén látó tanulókat és pedagógusaik munkáját u.n. utazó tanárok segítik. Feladatuk a gyengén látók felkutatása, szakorvoshoz irányítása, fejlődésük folytonos figyelemmel kísérése. A rajzórákon, a korrekciós órákon, de a nevelőotthoni foglalkozok során is feladat - többek között - a tanulók vizuális megfigyelőképességének, emlékezetének, finommozgásának fejlesztése, s általában az adott látáskészség minél jobb kihasználásának elősegítése. A mozgáskészség fejlesztését szolgálja a testnevelés is. A csoportos és egyéni foglalkozásokon a látás-mozgás koordinációját, a célzómozgást, az egyensúlyozást fejlesztő speciális feladatok is helyet kapnak. Úszni itt már első osztályos korában minden gyermek megtanul. [Kisfiú szinkron]: „Hogy mondjam el, hogy ne nevessetek? Kifizettem az új szemüveget, és alig léptem ki a boltból, alig néztem szét az utcán egy kicsit ég s föld kivirult. Házak, emberek, az egész világ újjászületett, nem győztem nézni, mintha hirtelen megrészegedett volna a szemem, olyan szép volt az első pillanat, erősebb lettem, frissebb, biztosabb, s mint egy mennyei festő tárlatán, úgy bámészkodtam a sok új csodán.”
Kivonatos leírás:
Kapcsolódó témák: -
Szakmai címkék: -
Kapcsolódó helyek: -
Személyek: -
Nyelv:magyar
Kiadó:Budapest Filmstúdió
Azonosító:MFH_1983_21-01

Címkék

-

Hozzászólások

Ehhez a filmhírhez még nem érkezett hozzászólás.
Új hozzászólás (1000/0 karakter)
Ha a filmhírrel kapcsolatban szeretné közzétenni véleményét, kérjük,
regisztráljon, vagy lépjen be az oldalra.

Ez a weboldal sütiket használ

Sütiket használunk a tartalmak személyre szabásához, közösségi funkciók biztosításához, valamint weboldalforgalmunk elemzéséhez. Ezenkívül közösségi média és elemező partnereinkkel megosztjuk az Ön weboldalhasználatra vonatkozó adatait, akik kombinálhatják az adatokat más olyan adatokkal, amelyeket Ön adott meg számukra vagy az Ön által használt más szolgáltatásokból gyűjtöttek. A weboldalon való böngészés folytatásával Ön hozzájárul a sütik használatához. Cookie adatkezelési tájékoztatónkat itt találhatja meg.

Megértettem