Inzertszöveg:
A trolibusz évfordulója (Borsodi Ervin, Kiss I. György)
Elhangzó szöveg:
[Kazal László a Troli-trolibuszra vártam én című dalt énekli szinkron] Ha dalba foglalják, népszerűségét mutatja. Éppen egy évszázada szerkesztette meg Werner von Siemens az első őstrolibuszt. Budapesten ötven éve, 1933 telén helyezték üzembe. [Részlet a Magyar Világhíradó 1933. decemberi számából szinkron] "Méltóságos vezérigazgató, igen tisztelt Uraim! A székesfőváros polgármesterének a nevében ezt az új közlekedési eszközt a rendeltetésének átadom. Éljen! Éljen! Éljen!" A 7-es, amelyet már akkor is trolinak becéztek, Óbudán járt egy három kilométeres szakaszon. A háborúban elpusztult a kocsipark, de 1949 végén ismét feltámadt a pesti troli. A szovjet gyártmányú kocsik a Parlament és a Városliget között közlekedtek. Vitáztak jövőjéről is, de a troli a gyakorlatban bizonyította életképességét. [Riss Jenő műszaki igazgató szinkron]: "A villamosmeghajtású járműveken belül a trolibusz zajtalansága, energiatakarékossága és egyéb más előnyei miatt a 75-81-es időszak között megduplázódott a trolibusznak a felsővezeték, illetve az útvonal hossza és a jármű darabszáma 153-ról 250-re emelkedett. Budapesten kívül Szegeden már több vonal készült el." Ahol a Belvárost köti össze, a Tisza-hídon keresztül Újszegeddel. A troli is állandóan korszerűsödik: a legújabb modell tirisztoros vezérlésű, az Ikarus és a Ganz Villamossági Gyár együttműködésének közös terméke. A mintapéldányt már a forgalomban tesztelhetik. [Trolibusz vezető nő szinkron]: "Az EKISZ-nél dolgoztam, mint női szabó. Mindig szerettem volna járművet vezetni és adódott egy lehetőség. Szeretem a trolivezetést és ha jóval többet keresnék a szakmámba, akkor se mennék vissza varrni. Mer jó, mer változatos, mer csodálatos. Minden megállóban új van. Ha ugyanannyi munkát, anyagiakat fordítanának a trolibuszok karbantartására és az utakra, mint amennyit az autóbuszokéra, akkor sokkal jobb lenne a menetszázalékunk. Kevesebb lenne a meghibásodásunk. Sajnos mi ezzel hátrányban vagyunk. Amíg a buszokat 3 évenként, 5 évenként cserélik, addig a trolik 6-8-10 évesek." [Riss Jenő műszaki igazgató szinkron]: "Ami a jövőt illeti, előkészülünk arra, hogy 85 és 90 között egy újabb nagyobb lépést tegyünk a járműparknak a megújításával és további vonalak megnyitásával." A 12 budapesti vonalat naponként háromszázezren veszik igénybe. A fejlesztés gátja a munkaerőhiány. A népszerű trolihoz nemcsak utas kell, de vezető is.
Kivonatos leírás:
Kapcsolódó témák:
-
Szakmai címkék:
-
Kapcsolódó helyek:
-
Személyek:
-
Nyelv:magyar
Kiadó:Budapest Filmstúdió
Azonosító:MFH_1984_02-03