Inzertszöveg:
Egy hid élete (Róna Péter, Vitézy László)
Elhangzó szöveg:
A járművek mostanában széles ívben kerülik el a lezárt Lánchidat, ha Budáról Pestre vagy Pestről Budára igyekeznek. Deszkapalánk takarja a máskor forgalmas alagút bejáratát is. Felújítják az út- és falburkolatot, világítást, szellőzőberendezéseket. A Lánchíd felújításánál átvizsgálják és kijavítják a hídszerkezetet. Átfestéséhez hatvan tonna festéket használnak fel. Néhány adat a híd életrajzából: az első, Pestet és Budát összekötő állandó híd Széchenyi István kezdeményezésére létesült. A Lánchíd tervezője William Clark angol mérnök volt. A híd felépítését Adam Clark irányította, aki a tervezőnek csupán névrokona volt. 1849. november 2-án a Lánchidat megnyitják. Tulajdonosa egy részvénytársaság. 1857-ben elkészül az alagút is. 1870: a híd állami tulajdonba kerül. 1902: a Lánchíd első átépítése. Költségei meghaladták építésének kiadásait. 1945. január 15-e, a Lánchidat a nácik felrobbantják. 1948. Megkezdődik a híd újjáépítése. 1949. november 21-én, felavatásának századik évfordulóján készül el. Azóta közel negyedszázad telt el. Ezalatt már naponta több tízezer személyautó, autóbusz, motorkerékpár haladt rajta keresztül. Most, a híd lezárásával, a forgalom nagy része ideiglenesen átterelődik a szomszéd hidakra. A Lánchíd ás alagút felújítását húsz vállalat többszáz munkása végzi. A munka befejezését június 19-ére ígérik.
Kivonatos leírás:
Kapcsolódó témák:
-
Szakmai címkék:
-
Kapcsolódó helyek:
-
Személyek:
-
Nyelv:magyar
Kiadó:Budapest Filmstúdió
Azonosító:MFH_1973_09-02